Kontroli i inwentaryzacji reklam w przestrzeni miejskiej dokona firma Smart Factor, która sfotografuje ulice miejskie w postaci panoram 360 stopni oraz zeskanuje laserem tablice i urządzenia reklamowe.
W wyniku pomiaru powstanie baza danych, która uwzględni takie informacje o reklamach, jak ich lokalizacja, powierzchnia, wymiary, rodzaj czy decyzje zezwalające na ich umieszczenie.
Dzięki inwentaryzacji będzie wiadomo, jakie jest natężenie reklam w mieście pod względem liczebności oraz jakiego typu są to nośniki reklamowe. Technologia umożliwi także sprawdzenie, czy są one zgodne z ustalonymi wymogami.
Krosno zyska w ten sposób dostęp do aktualnej sytuacji w przestrzeni publicznej, który umożliwi skuteczne zarządzanie ładem krajobrazowym i wdrażanie zapisów Uchwały Krajobrazowej. Pisaliśmy o niej tutaj. Obecnie jest ona w przygotowaniu. Pod głosowanie radnych trafi prawdopodobnie pod koniec czerwca.
Za pośrednictwem oferowanych narzędzi oraz urządzeń będzie można przeglądać wirtualną przestrzeń miejską w postaci wizualizacji 3D. - Będą mogły ją wykorzystywać różne wydziały Urzędu Miasta także w innych celach, m.in. w kształtowaniu przestrzeni urbanistycznej, zieleni miejskiej czy monitorowaniu stanu dróg – mówi Marta Rymar, dyrektor Muzeum Rzemiosła w Krośnie i Miejski Konserwator Zabytków.
Oprogramowanie na co dzień będzie wykorzystywane przez Miejskiego Konserwatora Zabytków do pracy przy obiektach zabytkowych z obszaru miasta. - Posłuży m.in. do rejestracji stanu zachowania zabytków, planowania działań remontowych w strefach chronionych czy rejestracji reklam na obiektach chronionych – dodaje Marta Rymar.
Skanowanie ulic zostanie przeprowadzone w kwietniu i maju za pomocą mobilnego systemu mapowania. Jest to specjalny samochód, na którym jest zainstalowany zestaw wysokorozdzielczych kamer cyfrowych, pozwalających na wytworzenie panoramy 360 stopni oraz urządzenie do lokalizacji i skanery laserowe. Przypomina to trochę samochód, który tworzy usługę Google Street View.
Krosno otrzymało na ten cel grant w wysokości 50 tys. zł. Dofinansowanie pochodzi z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach konkursu „Giełda Miejskich Technologii”.