ARCHIWUM 1999-2017

Jaki ruch w śródmieściu

Jeszcze nie zakończył się remont Rynku (prawdopodobnie zakończy się w maju), a już rozpoczęła się dyskusja na temat przyszłości ruchu kołowego w śródmieściu. Koncepcje są różne. Władze miasta - swoje, właściciele i przedsiębiorcy z Rynku - swoje. Do maja trzeba będzie wypracować kompromis.
Adrian Krzanowski
Zdjęcie z archiwum 1997-2017

Obecna sytuacja przypomina "wolną amerykankę". Nie wiadomo dokładnie kto i kiedy może wjechać na Rynek. Znaki drogowe i dotychczasowe uregulowania straciły swoją moc. Nawet Straż Miejska jest zdezorientowana. Pośrodku płyty Rynku, przy drodze, stworzył się parking. Kilka tygodni temu, władze miasta chciały zabronić parkowania w centralnej części Rynku. Ale szybko zareagowała Unia Przedsiębiorców i Właścicieli w Krośnie, która postulowała, by na czas modernizacji płyty Rynku, pozostawić ten nieformalny parking.

Ruch kołowy w Rynku musi jednak zostać szybko uregulowany. Po zakończeniu modernizacji płyty Rynku, warunki wjazdu i parkowania w śródmieściu muszą być jasne i klarowne. Rozpoczęła się więc dyskusja - jaki ruch w śródmieściu.

Władze miasta stoją na stanowisku, by ruch kołowy (samochody osobowe, motory, rowery) odbywał się przez Rynek, ale "bokami" - przy Rektoracie PWSZ (ul. Franciszkańska - ul. Słowackiego) i wzdłuż sklepów w zachodniej części Rynku (ul. Kazimierza Wielkiego - ul. Portiusa). Do tego dochodzi zakaz parkowania na płycie Rynku.

Docelowo miasto chce w ogóle zakazać ruchu na płycie Rynku. Dojazd do śródmieścia odbywałby się drogami dwukierunkowymi. I tak: dzisiejsza jednokierunkowa ulica Sienkiewicza (od Placu 3-go Maja) stałaby się dwukierunkowa, podobnie jak ulica Piłsudskiego (od TP S.A. w górę do Rynku). Przejazd przez płytę Rynku - nawet "bokami" - byłby zabroniony. Zupełną nowością - obok dwukierunkowych ulic - byłyby ronda, które miałyby powstać na Placu Konstytucji 3-go Maja (tam, gdzie krzyżują się ulice: Staszica, Sienkiewicza i Wisłocza) oraz przy budynku TP S.A. (tam, gdzie krzyżują się ulice: Piłsudskiego, Legionów, Okrzei i Podwale). O tym - dość kontrowersyjnym - projekcie dowiedzieliśmy się nieoficjalnie.



"Nie" wszelkim zakazom mówi Unia Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości - organizacja, która skupia m.in. właścicieli sklepów i kamienic w śródmieściu. Unia chce, by ruch na Starówce odbywał się bez ograniczeń w ruchu kołowym. - Tu musi być wolność wjazdu. Od tego nie uciekniemy. Takie jest przyzwyczajenie człowieka XXI wieku. Inaczej będziemy mieli skansen w centrum miasta - twierdzi Józef Guzik, Prezydent UPiWN.

Rozumowanie Zarządu Unii jest następujące. Sklepy, kawiarnie i firmy w Rynku przeżywają kryzys związany m.in. z przedłużającymi się pracami remontowymi płyty Rynku. Mieszkańcy miasta odzwyczaili się od odwiedzania Starówki i robienia tu zakupów. By to zmienić, na początek trzeba otworzyć Rynek dla samochodów. Potem ewentualnie można będzie modyfikować zasady wjazdu i parkowania samochodów. - Trzeba to "puścić" tak, jak życie dyktuje, potem można to weryfikować - mówią członkowie Unii.



Unia Przedsiębiorców nie opracowała jeszcze szczegółowych zasad wjazdu i parkowania w śródmieściu. Założenia są na razie ogólne:

Z uchwały Zarządu Unii Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości

  1. Tak zorganizowany ruch kołowy, przy właściwie usytuowanych miejscach parkingowych sprawi, że śródmieście (dzisiaj odczytywane jako niedostępne i nieprzejezdne z powodu zakazów ruchu) stanie się częścią miasta otwartą i przyjazną dla każdego.
  2. Przy spełnieniu wyżej wspomnianego warunku należy spodziewać się promocji tego miejsca wśród mieszkańców innych dzielnic Krosna, a przede wszystkim wśród turystów, ludzi przyjeżdżających do naszego miasta.
  3. Przy tak zorganizowanej komunikacji upatrywać należy większej aktywności gospodarczej w tej części miasta, a co za tym idzie znaczniejszych możliwości w zakresie remontów i upiększania poszczególnych obiektów Starówki.
  4. Roztropnie zaproponowany system opłat za parkowanie pojazdów może być podstawa dla tworzenia funduszu, w ramach którego możliwe byłoby realizowanie programu rewitalizacji krośnieńskiej starówki.
  5. Proponowane rozwiązanie zwiększa także szanse na konkurencyjne działania podmiotów gospodarczych w śródmieściu, w stosunku do wszystkich prowadzących działalność w innych dzielnicach miasta, a w szczególności do obcego kapitału, który posiada najlepsze lokalizacje w mieście (komunikacja i parkingi) przy jednoczesnych, szczególnych udogodnieniach podatkowych.

    Unia Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości proponuje powyższe rozwiązanie jako konieczne do zrealizowania, ze względu na to, że przez wiele kolejnych lat centrum Krosna było niedostępne i mało atrakcyjne, w związku z licznymi remontami infrastruktury rynku i poszczególnych obiektów w śródmieściu. Sytuacja ta sprawiła, że dzielnica miasta, w której zgrupowana jest większość atrakcji turystycznych, architektonicznych, historycznych i kulturowych, została zapomniana przez obywateli, przez co zostało ze świadomości ludzi wymazane pojecie centrum miasta (Rynek). Aby tę świadomość przywrócić, zaproponować i pokazać centrum miasta w nowym kształcie, proponowane rozwiązanie komunikacyjne jest konieczne. Tym bardziej, że nie odbiega ono od setek przykładów innych miast Europy i świata w XXI wieku.