ARCHIWUM 1999-2017

"Elektryk" ma 50 lat

Rozpoczęły się 3-dniowe (27-29.09) obchody 50-lecia Zespołu Szkół Elektrycznych w Krośnie, noszącego od 1 września br. nazwę Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5. Publikujemy rozmowę z Andrzejem Lorencem - obecnym dyrektorem placówki oraz plan obchodów jubileuszu.
Redakcja Portalu
Andrezj Lorenc

Jak z perspektywy obecnego dyrektora ocenia Pan szkołę, jej rozwój, absolwentów?
- Minionych 50 lat to ogrom zdarzeń w życiu szkoły, to ogrom emocji i przeżyć w gronie jej uczniów oraz nauczycieli i pedagogów. Nie sposób przecenić tych zdarzeń i usystematyzować je pod względem ważności. W spojrzeniu selektywnym, ujęciu jednostkowym ważne są indywidualne osiągnięcia młodzieży, których historia zanotowała bardzo wiele, równie ważne są inicjatywy i realizowane różnorodne projekty, które służyły rozwoju osobowości młodzieży, poszerzaniu horyzontów myślowych, odkrywaniu talentów, inicjatywy te i przeobrażenia w stylu pracy szkoły czyniły ze szkoły miejsce intelektualnego treningu.

Śledząc kolejne lata 50-letniej historii naszej szkoły - nie sposób oprzeć się niezwykłej wręcz refleksji - że w ciągu minionych 50 lat istnienia tej szkoły - nie było w zasadzie tzw. "lat chudych". Każdy kolejny rok w historii Zespołu Szkół Elektrycznych w Krośnie przynosił nowe pozytywne dokonania - owoce materialne lub intelektualne.

Byliśmy i pozostajemy wciąż dumni z faktu, iż społeczność naszej szkoły tworzyli i tworzą w przeważającej większości ludzie mądrzy i odpowiedzialni, zarówno wśród pracowników szkoły, rodziców naszej młodzieży, ale także, co szczególnie nas cieszy - tę szkolną społeczność na przestrzeni minionych pięćdziesięciu lat tworzyła i tworzy w ogromnej większości mądra, zdolna, pełna aspiracji młodzież. To nasz największy walor, największa wartość wyróżniająca pozytywnie społeczność szkolną Zespołu Szkół Elektrycznych w naszym regionie.

Przygotowania w ZSE


Ostatnie przygotowania przed obchodami 50-lecia szkoły.

Jeszcze do niedawna "Elektryk" kształcił ludzi, którzy w dobie uprzemysłowienia i rozwoju elektroniki znajdowali pracę. W jakim kierunku idzie obecnie kształcenie?
- Żadna szkoła współcześnie nie daje jej absolwentom gwarancji zatrudnienia. To także znak współczesnych czasów. Szkoła oczywiście ulega przeobrażeniom. Najlepszym tego przykładem jest utworzenie w strukturze organizacyjnej Zespołu Szkół Elektrycznych w Krośnie - III Liceum Ogólnokształcącego. Przypomnę, że dokonano tego jeszcze w roku 1991 r. Wówczas utworzenie w strukturze tradycyjnej szkoły zawodowej liceum ogólnokształcącego było rozwiązaniem nowatorskim i odważnym; z obecnej perspektywy widać dobitnie jak ważne w skutkach okazały się przyjęte wówczas rozwiązania, które pozwalają naszej szkole także współcześnie lokować się w grupie szkół cieszących się największym zainteresowaniem na rynku edukacyjnym.

Także współcześnie - na bieżąco dostosowujemy ofertę kształcenia szkoły do posiadanych możliwości techniczno-organizacyjnych, wdrażamy autorskie rozwiązania koncepcyjne, skupiając uwagę na jakości i poziomie kształcenia, poszukując jednocześnie rozwiązań organizacyjno-programowych, zaspakajających wysokie i skonkretyzowane aspiracje młodzieży kończącej obecnie gimnazja. Bardzo wiele uwagi poświęcamy realizacji inicjatyw i różnorodne projektów, które służą rozwoju osobowości młodzieży, poszerzaniu horyzontów myślowych, odkrywaniu talentów, inicjatywy te i przeobrażenia w stylu pracy szkoły czynią ze szkoły miejsce intelektualnego treningu.

Pamiętamy wszak, że dla większości kształconej młodzieży obecny etap edukacji w szkole ponadgimnazjalnej nie jest etapem ostatnim, przed absolwentami szkoły stają kolejne wyzwania edukacyjne - studia wyższe.

Reasumując, proces zmian w szkole jest procesem permanentnym, nie ma on swego końca, tak jak końca nie ma (zgodnie z filozofią nowoczesnego zarządzania TQM) proces doskonalenia. Problem nie dotyczy zatem odpowiedzi na pytanie czy trzeba i warto zmieniać, istotny problem, czy środowisko jest zdolne do zmian. Z satysfakcją stwierdzam, że znakomita większość moich Koleżanek i Kolegów jest nie tylko zdolna do zmian, ale sama takie zmiany inicjuje.

Czy "Elektryk" ma jakiś znanych absolwentów?
- Śledząc losy naszych absolwentów można z satysfakcją stwierdzić, że znakomita większość z nich z powodzeniem realizowała lub wciąż realizuje swoje zawodowe kariery. Są wśród nich liczni pracownicy naukowi wyższych uczelni, profesorowie, którzy pełnili lub aktualnie pełnią odpowiedzialne funkcje np. dziekanów czy rektorów. Są wśród nich przedsiębiorcy z powodzeniem poruszający się na trudnym konkurencyjnym rynku - niektórzy z nich prowadząc działalność gospodarczą stwarzają zatrudnienie nawet dla tysiąca osób, są nauczyciele, wielu z nich to także nauczyciele Zespołu Szkół Elektrycznych w Krośnie (obecnie w gronie pedagogicznym szkoły jest 16 naszych absolwentów). Systematycznie odbieramy liczne sygnały świadczące o sympatii i wdzięczności naszych absolwentów, często także rodziców absolwentów; wielu z nich wydatnie pomaga swej dawnej szkole udzielając także wsparcia materialnego.

W ciągu minionych 50-lat funkcjonowania Zespołu Szkół Elektrycznych w Krośnie, szkołę ukończyło łącznie 8 979 absolwentów, w tej liczbie ponad połowa ukończyła szkołę średnią - zawodową lub ogólnokształcącą: odpowiednio Technikum Elektryczne ukończyło 1 450 uczniów, Technikum Elektroniczne 1 065 uczniów, Liceum Zawodowe 643 uczniów, Policealne Studium Zawodowe 54 słuchaczy oraz Liceum Ogólnokształcące 666 uczniów. Technikum 3-letnie na podbudowie szkoły zasadniczej ukończyło 885 uczniów.

Przejdźmy do historii szkoły. Początej jej nadał Franciszek Wójtowicz...
- Ś.p. Franciszek Wójtowicz jest niewątpliwie prawdziwą i wyjątkową "gwiazdą" środowiska Zespołu Szkół Elektrycznych w Krośnie. "Społeczny Prezes" - Franciszek Wójtowicz dał początek tej historii - historii, którą szczególnie w tych dniach Jubileuszu przywołujemy. Dokonując odsłonięcia tablicy poświęconej jego pamięci w dniu inauguracji Jubileuszu 50-lecia Zespołu Szkół Elektrycznych w Krośnie, środowisko szkoły składa hołd i należny szacunek współczesnych pokoleń wobec historycznych dokonań Franciszka Wójtowicza, z inicjatywy którego doszło do utworzenia szkoły, a następnie rozbudowy obiektów szkolnych.

Jak dowiadujemy się też z historii szkoły, dyrektorzy pracowali często w skomplikowanej i złożonej sytuacji politycznej, w okresie wielkiego upolitycznienia szkół. Zmieniały się przy tym wzorce wychowawcze, kierunki pracy z młodzieżą itd. W tak złożonej sytuacji od osobowości dyrektora zależała integracja zespołów nauczycielskich, tak niezbędna do uzyskania wszelkiego sukcesu pedagogicznego. Każdy z dyrektorów wykonywał swoją funkcję, jak tylko najlepiej potrafił. A jak Pan widzi w tej sferze swoją rolę?
- Szkołą kieruję od 12 lat. Zmiany jakie nastąpiły w organizacji i kierowaniu szkołą na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych związane były z rezygnacją złożoną przez dyr. Janusza Krywulta i jego zastępców, z odejściem na emeryturę kierownika Warsztatów Szkolnych Bronisława Cisły i odejściem do innej pracy jednego z jego zastępców Kazimierza Stanisławskiego. W tych warunkach koniecznym stało się skonstruowanie nowego zespołu kierowniczego szkoły. Proces ten podjęty przy dużym zaangażowaniu Rady Pedagogicznej przebiegał - pomimo szczególnego klimatu okresu transformacji ustrojowej - wyjątkowo stabilnie i pokojowo, dzięki czemu zakończył się pełnym powodzeniem. W poczuciu odpowiedzialności, z odrobiną niepokoju tłumionego nadzieją i potencjałem wrodzonego optymizmu podjąłem obowiązki kierowania Zespołem Szkół Elektrycznych w Krośnie.

Początek lat dziewięćdziesiątych to okres istotnego upodmiotowienia społeczności szkolnej, to okres tworzenia i wdrażania szkolnej konstytucji, czyli statutu szkoły, co było konsekwencją uchwalenia Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Początek lat dziewięćdziesiątych to także czas powrotu nauczania religii w szkole, którym to nauczaniem - z woli rodziców lub pełnoletniej młodzieży - objęta jest dominująca większość uczniów szkoły. W swej pracy nigdy nie czułem się skrępowany w swobodzie działania, nigdy nie czułem się skrępowany ideologicznie.

W szkole wspólnie z moimi Koleżankami i Kolegami z zespołu kierowniczego staramy się tworzyć klimat, w którym dominuje szacunek, życzliwość, kultura, odpowiedni styl i klasa, w którym dominuje pochwała dobrej roboty. W takim klimacie każdy znajduje swoje miejsce, każdy otrzymuje swoją szansę, każdy osiąga swój sukces. Sukcesy kolejnych roczników młodzieży stają się początkiem realizacji indywidualnych karier zawodowych naszych absolwentów i ich osobistego powodzenia w dorosłym życiu.

Jak zmieniała nazwa szkoły w przeciągu 50 lat
1951-1953 - Zasadnicza Szkoła Elektryczna Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego w Turaszówce, powiat Krosno
1953-1961 - Zasadnicza Szkoła Elektryczna
1970-1977 - Zasadnicza Szkoła Elektryczna, Technikum Elektryczne, 3-letnie Technikum, Liceum Zawodowe
1974-2000 - Zespół Szkół Elektrycznych im. 2 Armii Wojska Polskiego
od września 2002 - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5

W jakim kierunku zmierza rozwój "Elektryka" i jaka czeka go przyszłość?
- Szkoła pełni rolę służebną; podlega także procesom rynkowym. Czerpiemy doświadczenie z dokonań minionych pokoleń. Pielęgnujemy tradycje. Nie tworzymy jednak szkoły dla siebie. Przyszłość szkoły i jej rozwój zależy od społecznego zapotrzebowania definiującego również zakres i rodzaj usługi edukacyjnej. Zależy również od potencjalnych zdolności środowiska szkolnego warunkujących możliwości zaspokojenia społecznego zapotrzebowania. Jestem przekonany, że podobnie jak to było w minionych 50 latach szkoła, którą kieruję potrafi przygotować i realizować taką ofertę edukacyjną, która zainteresuje absolwentów gimnazjów.

Jak Pan sądzi, czy pomimo zmiany nazwy szkoły, nadal będzie ona nazywana "Elektrykiem"?
- Myślę, że jeszcze długo tak. Jest szczególnym zrządzeniem losu, że uroczystości Jubileuszu 50-lecia szkoły obchodzimy - w niespełna miesiąc od wdrożenia kolejnego etapu reformy ustroju oświatowego, w wyniku której dotychczasowy Zespół Szkół Elektrycznych w Krośnie uległ przekształceniu w Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Krośnie. Nr 5 - "piątka" - to bardzo dobra liczba, rodząca pozytywne skojarzenia - zwłaszcza w kontekście szkolnym. Żywię wielką nadzieję, że Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Krośnie, będący sukcesorem tradycji i dokonań Zespołu Szkół Elektrycznych w Krośnie - będzie prawdziwie szkołą na "5", zaś wspomnienia obecnego Jubileuszu 50-lecia Szkoły - wyzwalać będą w nas wszystkich pozytywne refleksję.

PROGRAM obchodów jubileuszowych "50-lecia Zespołu Szkół Elektrycznych"

27 września 2002 r. - piątek
godz. 13.00 - Uroczysta inauguracja obchodów jubileuszu - odsłonięcie tablicy okolicznościowej
godz. 13.30 - Wspomnienie osoby Franciszka Wójtowicza - odsłonięcie tablicy poświęconej pamięci Franciszka Wójtowicza
godz. 14.00 - Historia 50-lecia szkoły w obiektywie - otwarcie wystawy fotograficznej w hallu szkoły
godz. 18.00 - Akademia Jubileuszowa - sala widowiskowa Krośnieńskiego Domu Kultury w Krośnie przy ul. Bieszczadzkiej

28 września 2002 r. - sobota
godz. 10.00 - Uroczysta Msza Św. w intencji środowiska Zespołu Szkół Elektrycznych w Krośnie i parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa - Kościół Parafialny w Krośnie - Turaszówce
godz. 11.45 - Przemarsz uczestników obchodów jubileuszowych z Kościoła Parafialnego do obiektów Zespołu Szkół Elektrycznych
godz. 12.15 - Świadectwo Jubileuszu dla przyszłych pokoleń - uroczyste zasadzenie dębów przez reprezentantów środowiska Zespołu Szkół Elektrycznych i Dzielnicy Turaszówka

29 września 2002 r. - niedziela
godz. 15.30 - Koncert organowy - Kościół Parafialny w Turaszówce

Ponadto w związku z organizacją Zjazdu Absolwentów w sobotę w godzinach popołudniowych odbędą się spotkania grup absolwentów z nauczycielami i wychowawcami, w tym także pedagogami emerytowanymi, zaś od godz. 18.00 w sobotę obiekty Zespołu Szkół Elektrycznych będą miejscem całonocnej biesiady pokoleniowej - z udziałem Absolwentów, Nauczycieli i Gości Jubileuszu.

Rozmawiał: Mateusz Zych, współpraca: Anna Kowal, ak