Ulica Paderewskiego jest jedną z najbardziej zielonych w Krośnie. Drzewa rosną po obu stronach drogi, tworząc malowniczą aleję. Już niedługo ten widok zniknie z miejskiej przestrzeni. Ulica Paderewskiego zostanie rozbudowana.
Przebudowany zostanie 300 m odcinek. W ramach inwestycji nie tylko powstanie nowa jezdnia, chodniki i ścieżka rowerowa, ale również zostanie zbudowany nowy most nad potokiem Lubatówka.
Ulica po rozbudowie będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 2,75 m, ścieżkę rowerową z kostki brukowej o szerokości 3 m oraz chodnik o szerokości 2 m.
Stary most zostanie rozebrany, na jego miejscu powstanie nowy o długości ok. 19 m i szerokości ok. 12 m, w tym jezdnia, chodnik i ścieżka rowerowa.
Niestety z powodu inwestycji zostaną wycięte wszystkie drzewa, które rosną po obu stronach tej ulicy. O tyle jest to przykre, że w Krośnie tereny zielone zajmują ok. 2% całości miasta – dane z Raportu o Stanie Miasta 2020.
W zamian zostaną zasadzone lipy o średnicy od 15 do 20 cm. - Nowe drzewa będą zlokalizowane w odległości minimum 0,5 m od chodnika i ścieżki rowerowej. Ta odległość będzie zmniejszona na początkowym odcinku inwestycji, po lewej stronie ulicy, ze względu na zabudowę. Wycinkę i nasadzenia uzgodniono z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - informuje Joanna Sowa, rzecznik Urzędu Miasta.
W wyniku rozbudowy ul. Paderewskiego stare drzewa nie zachowałyby odpowiedniej odległości od krawędzi jezdni – jest ona mniejsza niż wymagane 3 m.
Urząd Miasta Krosna złożył wniosek do Ministra Infrastruktury, aby pomimo przepisów techniczno-budowlanych zachować istniejący drzewostan. Niestety nie wyraził on na to zgody.
– Uzasadnił, iż mogą stanowić zagrożenie życia ludzi. W otrzymanej decyzji czytamy, że tak bliska odległość drzew od uczestników ruchu drogowego zagrażałaby ich bezpieczeństwu i mogłaby powodować liczne kolizje z poważnymi konsekwencjami – tłumaczy Piotr Przytocki, prezydent Krosna.
Wstępny termin rozpoczęcia prac to lipiec tego roku, a ich zakończenie to wrzesień 2023 roku. Koszt całej inwestycji to ponad 4 mln zł. Z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg udało się uzyskać 50% dofinansowania, czyli niewiele ponad 2 mln zł. Magistrat zabezpieczył środki na ten cel w tegorocznym i przyszłym budżecie miasta.
Obecnie inwestycja jest na etapie postępowania przetargowego.