Zbliża się końcowy termin rozliczania się z fiskusem za rok 2004. Dużo macie pracy?
- W mieście Krośnie i powiecie krośnieńskim funkcjonuje ponad 10 tysięcy podmiotów gospodarczych, a rozliczenie roczne PIT dokonuje corocznie ponad 95 tys. podatników spośród 115 tys. zarejestrowanych w US Krosno, składając ponad 50 tys. zeznań z podatku dochodowego od osób fizycznych. Proszę wyobrazić sobie ogrom pracy związany z dokonaniem starannego sprawdzenia i weryfikacji zeznań podatkowych PIT oraz deklaracji VAT i PCC. Organy skarbowe wykonują swoje zadania przy zatrudnieniu o wiele za małym, aby w sposób idealny można było zorganizować obsługę podatnika.
Czy krośnianie mogą się spodziewać w najbliższym czasie zmian w obsłudze w Urzędzie Skarbowym?
- Zdaję sobie sprawę, że sala operacyjna US w Krośnie jest stosunkowo mała i nie daje możliwości komfortowego obsłużenia klientów. Niestety, konstrukcja ścian nośnych zaadaptowanego budynku na cele US nie pozwala na rozbudowę sali. Jeśli chodzi o poprawę obsługi podatników, to prowadzę rozmowy z Prezydentem Krosna w sprawie kompleksowej rejestracji działalności gospodarczej przez przyszłego przedsiębiorcę w Biurze Obsługi Urzędu Miasta [łącznie z otwarciem rachunku bankowego, nadania numeru NIP i Regon - przyp. red.]. Opracowujemy także podręczny informator podatnika rozliczającego się z podatków w US Krosno.
Na pewno przedsiębiorcy mają szereg zapytań czy uwag w kwestiach podatkowych.
- W sprawie wniosków i postulatów podatników spotykam się z przedstawicielami Podkarpackiej Izby Gospodarczej, Zrzeszenia Prywatnego Handlu i Usług, Unii Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości oraz Izby Rzemieślniczej. Korzystając z pomocy logistycznej tych organizacji, US w Krośnie dokonał szkoleń z zakresu podatku VAT dla przedsiębiorców, jeszcze przed wejściem do Unii Europejskiej. Organizowaliśmy także dyżury ekspertów podatkowych dla członków tych organizacji. Staramy się jednak, aby US w Krośnie był przyjazny dla naszych podatników.
Gdzie trafiają nasze podatki wpłacane do Urzędu Skarbowego
Do budżetu państwa:
100% wpływów z VAT, od gier
48,81% wpływów PIT (podatki od dochodów indywidualnych)
75,99% wpływów CIT (podatki od dochodów przedsiębiorstw)
Do budżetu samorządu wojewódzkiego:
1,6% wpływów PIT
15,9% wpływów CIT
Do budżetu samorządu powiatowego:
10,25% wpływów PIT
1,4% wpływów CIT
Do budżetu miasta:
39,34% wpływów PIT
6,71% wpływów CIT
100% wpływów z podatków: od spadków i darowizn, karty podatkowej, od czynności cywilnoprawnych
Czy krośnianie będą mogli rozliczać się z fiskusem drogą elektroniczną?
- Nasz urząd - podobnie jak inne urzędy w kraju - stosuje rozwiązania informatyczne dostarczane przez Ministerstwo Finansów. Od jakiegoś czasu oczekujemy na rozwiązania w zakresie składania deklaracji podatkowych w postaci elektronicznej. Idea elektronicznej deklaracji podatkowej byłaby podobna do rozwiązań stosowanych z powodzeniem w ZUS. Podatnicy wypełnialiby deklaracje na swoich domowych komputerach i przekazywali do Ministerstwa Finansów, skąd trafiałyby do właściwych urzędów. Mam nadzieję, że deklarowane przez Ministerstwo Finansów terminy będą realne i projekt elektronicznej deklaracji ruszy w przeciągu najbliższych dwóch lat. Na razie dysponujemy jedynie stroną internetową pod adresem www.bip.is.rzeszow.pl/krosno/ zawierającą najbardziej aktualne dane dotyczące funkcjonowania urzędu. Pracujemy nad tym, aby na naszej stronie internetowej była opisana większość procedur z jakimi spotyka się podatnik w Urzędzie Skarbowym wraz z wzorami dokumentów do wypełnienia.
W Hiszpanii z elektronicznej formy rozliczeń podatków korzysta 98% podatników. Czy rozliczanie się przez Internet stanie się równie popularne u nas?
- Na podstawie sygnałów otrzymywanych od podatników, oceniamy, że zainteresowanie tą formą kontaktów podatników z urzędami jest duże. Myślę, że w niedługim czasie wszelkie deklaracje i zeznania będą składane droga elektroniczną. Także wprowadzenie podatku liniowego dla tzw. "świata pracy" spowoduje, że składnie zeznań PIT praktycznie zniknie.
Czy krośnianie są bogaci?
- Oceny tego rodzaju są sprawą względną i zależą od punktu odniesienia. Inaczej będą wyglądać porównania z miejscowościami położonymi w Bieszczadach, a inaczej w porównaniu z dużymi ośrodkami jak Katowice, Warszawa czy chociażby Rzeszów.
Jak w takim razie wyglądają te dane bez porównania z innymi miastami?
- Na terenie Krosna [na podstawie danych z zeznań podatkowych za 2003 r. - przyp. red.] 92,2% wykazujących dochody podatników osiąga dochody "na rękę" [netto] poniżej 30 tysięcy zł rocznie. Średni dochód w tej grupie przekracza niewiele kwotę 11 tysięcy zł rocznie. W porównaniu do informacji z rozliczeń podatkowych za 1998 r. średnie dochody w tej grupie wzrosły o 25% (z 8 900 zł - 96,5% badanych). Nieco gorzej ma się sytuacja podatników zamieszkałych na terenie powiatu krośnieńskiego (bez Krosna). Średnie dochody w grupie do 30 tysięcy zł za 2003 r. wyniosły tu 9 600 zł (96,9% podatników). W Krośnie, w grupie dochodowej 30-60 tysięcy w 2003 r. znalazło się blisko 6,3% podatników ze średnim dochodem rocznym 39 500 zł. W grupie dochodowej 60-120 tys. w 2003 r. odnotowaliśmy średni roczny dochód na poziomie 79 tysięcy zł wśród 1,2% podatników. Wreszcie grupa o najwyższych dochodach rocznych - powyżej 120 tysięcy zł. To zaledwie 0,3 % podatników ze średnim dochodem 205 tysięcy zł.
Grupa dochodowa | Krosno | Powiat (bez Krosna) | ||||||
1998 | 2003 | 1998 | 2003 | |||||
% | Śr. dochód | % | Śr. dochód | % | Śr. dochód | % | Śr. dochód | |
Do 30 tys. | 96.46 | 8 983 | 92.18 | 11 268 | 98.76 | 7 366 | 96.88 | 9 615 |
Od 30 do 60 tys. | 2.77 | 39 626 | 6.28 | 39 529 | 0.98 | 39 660 | 2.55 | 38 744 |
Od 60 do 120 tys. | 0.55 | 81 946 | 1.25 | 79 247 | 0.21 | 77 564 | 0.46 | 79 758 |
Powyżej 120 tys. | 0.21 | 245 766 | 0.29 | 205 063 | 0.05 | 260 237 | 0.11 | 236 126 |
Dochody podatników zameldowanych w Krośnie i powiecie krośnieńskim w roku 1998 i 2003
W porównaniu z sytuacją sprzed 5 lat, okazuje się, że krośnianie mimo wszystko zarabiają nieco lepiej.
- Tak, ten fakt cieszy. W 2003 r. w porównaniu do 1998 r. odnotowaliśmy wzrost liczebności każdej z grup dochodowych powyżej 30 tysięcy zł. Natomiast w grupie najniżej zarabiających odnotowaliśmy największy przyrost średnich dochodów (2003-1998: 125%). Inną sprawą, mniej optymistyczną, jest fakt, że sytuacja materialna nie poprawia się w takim tempie, jak wszyscy byśmy sobie tego życzyli.
Jak ocenia pan kondycję krośnieńskich firm?
- Analizując wysokość obrotów firm działających na terenie Krosna można wnioskować, że funkcjonują one coraz lepiej. Z drugiej jednak strony liczba firm nie wzrasta, a wręcz maleje. Również sytuacja z zatrudnieniem nie jest stabilna. Trudno o dokładną analizę danych, gdyż część przedsiębiorstw w związku z przeprowadzoną reorganizacją służb skarbowych od 2004 r. rozlicza się w Rzeszowie. W związku z tym, od 2004 r. nie dysponujemy danymi dla tej grupy podatników.
Rok | Obroty (w zł) | Liczba firm | Zatrudnienie |
1999 | 2 313 519 718 | 1 183 | 34 491 |
2000 | 2 581 803 118 | 1 164 | 34 890 |
2001 | 2 732 364 678 | 1 178 | 29 213 |
2002 | 2 802 399 620 | 1 127 | 26 949 |
2003 | 3 023 526 031 | 1 113 | 27 567 |
Najważniejsze dane o firmach krośnieńskich w latach 1999-2003
Jak Pan ocenia dyscyplinę podatkową krośnian?
- Z dyscypliną podatkową nie jest najlepiej, a terminowe i prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych nie jest ulubionym zajęciem sporej części naszej społeczności. Myślę, że jest to uwarunkowane historycznie. W demokratycznym państwie płacenie podatków jest jednak obowiązkiem konstytucyjnym.
Z jaką najdziwniejszą sprawą podatkową miał pan do czynienia?
- Przepracowałem blisko 10 lat w Izbie Skarbowej, ale nigdy nie spotkałem się z sytuacją, aby podatnik chciał zapłacić wyższy podatek niż żądał organ podatkowy. Tymczasem kiedyś przyszło do mnie małżeństwo, któremu US wymierzył podatek od spadków i darowizn od nabycia spadku. Podatnicy twierdzili, że podatek jest za niski i domagali się znacznie wyższego. Spór dotyczył wyceny gruntów i odziedziczonego budynku. Po zapoznaniu się z aktami sprawy, uznałem, że urzędnicy postąpili właściwie. Przypuszczam, że interesanci skłonni byli zapłacić wysoki podatek, a później wykorzystać decyzję administracyjną US z podaną zawyżoną wartością nieruchomości przy postępowaniu w sądzie powszechnym o podział spadku.
Adam Nycz (46 lat) - ukończył Wydział Prawa i Administracji UMCS w Lublinie. Jest również absolwentem podyplomowych studiów menedżerskich na Wydziale Organizacji i Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz podyplomowych studiów pedagogicznych dla nauczycieli akademickich w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Rzeszowie. Odbył staże szkoleniowe w Hiszpanii i Francji. Pracował w Biurze Handlu Zagranicznego PP "Uzdrowisko Iwonicz", Banku Depozytowo-Kredytowym w Iwoniczu Zdroju oraz izbach skarbowych, najpierw w Krośnie, a od 1989 r. w Rzeszowie. Urzędem Skarbowym w Krośnie kieruje od 1 marca 2004 r.