ARCHIWUM 1999-2017

To zrobili w 4 lata

Na ostatniej sesji Rady Miasta (25.10) przedstawiono dokument podsumowujący efekty 4-letniej kadencji obecnych władz miasta. Publikujemy fragmenty tego opracowania.
Redakcja Portalu
Dochody miasta w tys. zł

Cały dokument "Krosno 2002-2006" to prawie 100-stronicowe wydawnictwo, które zawiera szczegółowy opis dokonań obecnych władz miasta w różnych dziedzinach. - Krosno, jak żadne inne miasto, bardzo odczuło skutki utraty statusu miasta wojewódzkiego. Jego przebudowa nie była i nie jest łatwa - napisał we wstępie Piotr Przytocki, prezydent Krosna.

- Podstawą modernizacji miasta stała się strategia rozwoju, uwzględniająca najważniejsze dziedziny życia. Krosno najgorsze ma już za sobą. Spada bezrobocie, umiejętnie pozyskujemy środki pozabudżetowe. Proinwestycyjny budżet pozwala nie tylko na poprawę warunków życia mieszkańców, ale przygotowuje nas do pozyskania kapitału, który nadal będzie zmieniał miasto. Nasza koncepcja rozwoju Krosna zakłada przemianę "miasta położonego gdzieś w Beskidzie Niskim" na znany, wiodący, nowoczesny ośrodek nauki, handlu, usług i turystyki oraz szerokiej oferty kulturalnej - zakończył prezydent.

Publikujemy fragmenty kilku najważniejszych - naszym zdaniem - części wydawnictwa.

Finanse i gospodarka miasta

Finanse miasta w latach 2002-2006

Dochody bieżące budżetu miasta po okresie spadków w latach 2001-2003, z 130 mln zł w roku 2001 do 117 mln zł w roku 2003 (budżet uchwalony za poprzedniej kadencji), systematycznie rosną, przy czym znaczną pozycję w dochodach mają środki pochodzące z UE. W 2004 r. dochody miasta wynosiły 132 mln zł, w 2005 - 150 mln zł. Plan na rok bieżący zakłada dochody w wysokości 174 mln zł.

W latach 2002-2005 z budżetu miasta wydatkowano rocznie od 129 mln do 155 mln w 2005, a na rok bieżący wydatki zaplanowano w wysokości 193 mln zł.

Miasto podjęło decyzję o sukcesywnej zmianie struktury wydatków w budżecie, tak aby z roku na rok kwota wydatków na inwestycje ulegała zwiększeniu. Budżet miasta zmienił swój charakter - z konsumpcyjnego na rozwojowy.

Wydatki inwestycyjne w tys. zł

Zadłużenie budżetu miasta w okresie lat 2002-2005 kształtowało się na zróżnicowanym poziomie od 8,2 mln zł w roku 2002 do 35,8 mln zł w 2005 r. (26% budżetu miasta).

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych łączna kwota zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć 60% dochodów tej jednostki w roku budżetowym. Zadłużenie samorządów podkarpackich kształtuje się na różnym poziomie. W miastach porównywalnych z Krosnem (co do liczby mieszkańców lub funkcji miasta grodzkiego) w końcu 2005 r. wynosił: w Przemyślu 40%, w Jaśle 35,3%, w Tarnobrzegu 31,5%, oraz w Sanoku 21,0%.

Fundusze zewnętrzne

W latach 2002-2006 Krosno skutecznie starało się o zewnętrzne dofinansowanie wielu zadań, zarówno inwestycyjnych jak i tzw. projektów "miękkich". W okresie tym pozyskano ponad 58 mln zł środków pomocowych, w tym ponad 48 mln zł pochodzących ze źródeł unijnych. Z każdym rokiem zwiększa się udział tych środków w dochodach miasta.

Pozyskano fundusze m.in. na:

Odzwierciedleniem skutecznego pozyskiwania funduszy zewnętrznych przez Krosno jest zajęcie w 2005 r. 3. miejsca w rankingu "Samorządowi Liderzy Funduszy Strukturalnych" w grupie gmin miejskich, organizowanego pod patronatem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Rozwój przedsiębiorczości

Liczba podmiotów gospodarczych wzrosła od 2002 r. o 58. Wpływ na taki stan miały działania samorządu zarówno w zakresie tworzenia sprzyjających warunków rozwoju przedsiębiorczości, jak i konkretnej pomocy przedsiębiorcom w ramach pomocy publicznej ze środków publicznych.

Najistotniejsze działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości:

Działalność miasta w zakresie obsługi inwestorów została trzykrotnie wyróżniona certyfikatem Gmina Fair Play - Gmina przyjazna inwestorom. W 2006 roku Krosno otrzymało Certyfikat Złota Lokalizacja Biznesu.

Zwalczanie bezrobocia i tworzenie nowych miejsc pracy

Stopa bezrobocia w Krośnie jest zdecydowanie niższa od średniej krajowej, wojewódzkiej i powiatowej. Stan ten ulega z roku na rok poprawie.

Porównanie stopy bezrobocia

Aktualnie ilość bezrobotnych w mieście wnosi 2351 osób (w tym 109 niepełnosprawnych), a więc o 137 mniej niż w końcu 2005 r., z czego tylko 315 posiada uprawnienie do zasiłku. W dalszym ciągu utrzymuje się tendencja większego bezrobocia wśród osób z niższym wykształceniem (zawodowym, gimnazjalnym i niższym) stanowiących 46,8% bezrobotnych mieszkańców Krosna.

Wśród najważniejszych działań na racz zwalczania bezrobocia są:

Gospodarka nieruchomościami

W latach 2002-2006 pozyskiwano nieruchomości głównie dla potrzeb inwestycji prowadzonych przez Krosno: pod budowę dróg, w tym drugą nitkę drogi krajowej nr 28, pod realizację parkingów, poszerzenie cmentarza oraz w strefie ochronnej wysypiska odpadów.

W trakcie trwania obecnej kadencji wielokrotnie występowano do Marszałka Województwa Podkarpackiego o przekazanie na własność Krosna nieruchomości lotniska. Starania władz miasta zostały uwieńczone sukcesem - 20 grudnia 2005 r. Marszałek Województwa Podkarpackiego zrzekł się na rzecz Krosna nieruchomości o łącznej powierzchni ponad 256 ha, na której mieści się krośnieńskie lotnisko oraz tereny i obiekty Centralnej Szkoły Lotniczo-Technicznej Aeroklubu Polskiego.

Inwestycje

W bieżącej kadencji nastąpił ponad dwukrotny wzrost nakładów na inwestycje w porównaniu z kadencją 1998-2002.

Skalę wzrostu działań inwestycyjnych najlepiej obrazuje wielkość nakładów finansowych jakie przeznaczono na inwestycje i remonty. W budżecie miasta łączne wydatki inwestycyjne w bieżącej kadencji przekroczyły kwotę 140 000 000 zł. Uwzględniając dodatkowo nakłady poniesione przez MPGK na budowę kanalizacji sanitarnych i sieci wodociągowych w ostatnich dwóch latach oraz wydatki Towarzystwa Budownictwa Społecznego na budowę mieszkań, wartość zrealizowanych inwestycji jest jeszcze wyższa.

Dla porównania, w kadencji 1998-2002 wydatki na inwestycje i remonty wyniosły ok. 65 500 000 zł.

Najważniejsze dokonania inwestycyjne w latach 2002-2006

Drogi

Nakłady na rzecz drogownictwa wzrosły w obecnej kadencji prawie dwukrotnie i wyniosły blisko 33 mln zł, z tego ponad 15% zostało pozyskane z funduszy zewnętrznych.

Edukacja

Ogółem wydatki na inwestycje i remonty obiektów oświaty wyniosły ponad 15 mln zł, z tego ponad 1 mln zł zostało pozyskane ze źródeł zewnętrznych, głównie z MEN.

Sport

W bieżącej kadencji na inwestycje sportowe wydatkowano ponad 8,5 mln zł, z czego 1,2 mln pochodziło z budżetu państwa.

Ochrona środowiska

Łączne nakłady finansowe poniesione w bieżącej kadencji na budowę i modernizację infrastruktury sanitarnej przekroczyły kwotę 60 mln zł.

Kultura

Nakłady na inwestycje na rzecz kultury wyniosły łącznie prawie 12 mln zł, z czego znacząca część finansowana jest ze środków zewnętrznych.

Bezpieczeństwo publiczne

Na poprawę bezpieczeństwa w mieście wydano ponad 1,3 mln zł.

Estetyka

Edukacja

Lata 2002-2005 stanowiły okres przekształceń w strukturze i organizacji publicznych szkół krośnieńskich. To konsekwencja wdrażania reformy systemu oświaty trwającej od 1999 roku, a także wyraźnego zmniejszania się liczby dzieci i młodzieży w wieku szkolnym - z 16 665 w roku szkolnym 2002/2003 do 14 912 w roku szkolnym 2006/2007.

Ważnym zadaniem było podjęcie działań mających na celu racjonalizację kosztów i lepsze wykorzystanie bazy oświatowej w mieście poprzez zmianę sieci szkół, przedszkoli i placówek oświatowo-wychowawczych oraz dostosowywanie liczby obiektów oświatowych do rzeczywistych potrzeb.

Najbardziej znaczącym działaniem było opracowanie i wdrożenie "Strategii Oświatowej Miasta Krosna na lata 2004-2008" przyjętej przez Radę Miasta 24 marca 2004 r. Jej konsekwentna realizacja przyniosła wymierne efekty. Krosno jest prężnym ośrodkiem edukacyjnym o coraz lepszej bazie oświatowej oraz dostosowanej do potrzeb uczniów i ich rodziców ofercie edukacyjnej. Osiągnięcia krośnieńskich szkół zarówno w rankingach ogólnopolskich, jak i w zewnętrznych egzaminach plasują nas na czołowych lokatach.

Wykres nie uwzględnia zadań remontowych realizowanych samodzielnie przez szkoły, w tym ze środków pozyskanych z rezerw budżetu państwa i środków pozabudżetowych

Poprawiło się wyposażenie szkół w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne. Z rezerwy budżetowej subwencji oświatowej pozyskano środki na wyposażenie pracowni w adaptowanych na cele dydaktyczne pomieszczeniach szkolnych. Ze środków unijnych na pomoce naukowe, sprzęt i oprogramowanie do specjalistycznych pracowni zawodowych pozyskano ponad 700 tys. zł.

Na jakość funkcjonowania szkół wpłynęły też projekty społeczno-edukacyjne. Szacunkowa wartość tych projektów przekroczyła w ostatnich 3 latach 600 tys. zł. Na przykład, od 2003 r. Krosno uczestniczy w "Programie na rzecz społeczności romskiej w Polsce". W zakresie edukacji obejmuje on działania zmierzające do wyrównywania szans edukacyjnych dzieci romskich. Na ten cel pozyskano ze środków rządowych 159,4 tys. zł.

W 2005 r. wprowadzono możliwość korzystania z obiadów we wszystkich przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach. Do 2004 r. możliwość korzystania z obiadów w szkole mieli wyłącznie uczniowie szkół przy których funkcjonowały stołówki. Po przeprowadzonej reorganizacji stołówek dyrektorzy wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów podpisali stosowne porozumienia, dzięki czemu wszyscy uczniowie mogą na miejscu skorzystać z obiadów.

W 2005 r. został opracowany Krośnieński Bon Edukacyjny, który obiektywizuje sposób naliczania środków dla szkół, co skutkuje przejrzystością zarządzania. W ramach KBE wdrożono od 1 stycznia 2006 r. bon finansowy, który ustala zasady kosztów bieżącej obsługi w szkołach. Bon organizacyjny powiązany z planami nauczania i ilością dzieci w szkołach pilotażowo wprowadzono w gimnazjach i dwóch szkołach podstawowych. Decentralizacja uprawnień z organu prowadzącego na dyrektorów jednostek przynosić zaczyna wymierne efekty.

Sport

Mieszkańcy Krosna mają możliwość korzystania z wielu obiektów rekreacyjno-sportowych. Od 2002 r. podejmowane są działania, które mają na celu poprawę stanu bazy rekreacyjno-sportowej na terenie miasta, w tym m.in.:

Zorganizowano wiele imprez o charakterze sportowym i rekreacyjnym. Wśród tego typu uroczystości możemy wymienić m.in.:

Największym sportowym i kulturalnym wydarzeniem w Krośnie są organizowane od 1999 r. Międzynarodowe Górskie Zawody Balonowe. Impreza przyciąga co roku coraz większą liczbę gości i uczestników z całej Europy.

Sprawy społeczne

Zasoby mieszkaniowe

Od 2003 r. Krosno zmierza do skutecznego rozwiązania problemu braku nowych lokali socjalnych, w związku z tym opracowano i wdrożono "Strategię Mieszkaniową Miasta Krosna na lata 2005-2013" oraz podjęto szereg działań:

Łącznie nakłady poniesione na budownictwo wielomieszkaniowe wyniosły ok. 7 mln zł, a zasoby mieszkaniowe Krosna zwiększyły się o 146 mieszkań, 3 pomieszczenia tymczasowe, 70 mieszkań jest w trakcie realizacji, a kolejne 10 mieszkań jest zaplanowanych w ramach programu dla młodych rodzin.

Ochrona zdrowia

W trosce o zapewnienie poprawy stanu zdrowia oraz jakości życia mieszkańców sukcesywnie realizowane były świadczenia zdrowotne z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w ramach "Programu profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna", które uzupełniają zakres świadczeń finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Nakłady finansowe na realizację "Programu profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna" zwiększyły się z 18 715zł w 2002 r. do 60 000 zł w 2006 r.

W ramach tego programu zrealizowano m.in.: badania mammograficzne kobiet po 45 roku życia, profilaktykę próchnicy zębów u dzieci i młodzieży szkolnej, badania słuchu u dzieci w wieku od 8 do 9 roku życia, profilaktyczne badania chorób układu krążenia, profilaktykę onkologiczną, profilaktykę stomatologiczną u dzieci z klas szkół podstawowych itp.

Zrealizowano także szereg akcji z organizacjami pozarządowymi. Krosno wzięło udział m.in. w pilotażowym programie "Ratujemy i uczymy ratować" organizowanym przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, kierowanym do nauczycieli i uczniów z klas 1-3 szkół podstawowych.

W latach 2002-2006 ze środków finansowych Krosna dokonano zakupu urządzenia do ablacji tkanek prądem RF metodą Cool-TipRF z przeznaczeniem dla Wojewódzkiego Szpitala Podkarpackiego im. Jana Pawła II w Krośnie na kwotę 200.000 zł. Ponadto dofinansowano zakupy m.in.: respiratora (50.000 zł), ambulansu ratunkowego (100.000 zł), ambulansu reanimacyjnego (50.000 zł). Krosno poręczyło też kredyt dla Wojewódzkiego Szpitala Wojewódzkiego im. Jana Pawła II na kwotę 4 mln zł.

opr. (ak)