Idea numerów ICE (In Case of Emergency - w razie wypadku) zrodziła się w 2005 roku. W chwili wypadku służby ratownicze często nie wiedzą z kim się kontaktować w sprawie osoby poszkodowanej.
Telefon komórkowy często jest jedynym przedmiotem, który można przy niej znaleźć, ale zapisanych jest tam niejednokrotnie kilkaset kontaktów. Trafienie na osobę, która udzieli potrzebnych informacji dotyczących stanu zdrowia, przebytych chorób, zażywanych leków, czy po prostu poda dane personalne jest wtedy bardzo trudne i znacznie zmniejsza możliwość udzielenia szybkiej pomocy.
W takich sytuacjach może więc pomóc specjalnie oznaczony numer. - Przede wszystkim chodzi nam o to, żeby ustalić dane i dodatkowe informacje na temat dotychczasowych chorób. Nie wszyscy ludzie ulegają tylko wypadkom, ale są też nagłe stany chorobowe w miejscach publicznych i my w ogóle nie wiemy na co ten człowiek chorował. W ten sposób możemy się szybko dowiedzieć - mówi Andrzej Jurczak, dyrektor Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego w Krośnie.
Lista osób, z którymi należy się kontaktować w razie wypadku może być dłuższa. Wtedy należy je oznaczyć w następujący sposób: ICE1, ICE2, ICE3, itd.
To samo należy zrobić w komórce dziecka. Chociaż jak informują służby ratunkowe, z najmłodszymi poszkodowanymi jest nieco mniejszy kłopot niż dorosłymi. Często w telefonach mają zapisane numery rodziców pod hasłem: MAMA, TATA. W przypadku dorosłych identyfikacja trwa dłużej, ponieważ ich książkę telefoniczną w większości stanowią pseudonimy.
Skrót ten znany jest już przez ratowników prawie na całym świecie. Staje się także coraz bardziej popularny w Polsce. Do akcji promującej ICE włączył się Polski Czerwony Krzyż. Apeluje również o wypełnienie Karty ICE, którą PCK wprowadził od 31 lipca. - To mały kartonik wielkości wizytówki. Należy wpisać numer telefonu najbliższej osoby i nosić go przy sobie w portfelu - wyjaśnia Marian Wszołek, kierownik Zarządu Rejonowego PCK w Krośnie.
- Dla grup niezawodowych tj. Lazarus, Maltańską Służbę Medyczną, ZHP i PCK jest to bardzo istotna sprawa, bo udzielenie pomocy musi być poprzedzone wstępnym wywiadem. Wszelkie znamiona różnych chorób tj. padaczka, cukrzyca lub inne schorzenia mogą wprowadzić zamieszanie. Uzyskane informacje od bliskiej osoby pozwolą udzielić pomocy w danym zakresie, a nie na chybił-trafił - mówi Marian Wszołek.
Od 1 października Karty ICE będą dostępne w biurze Zarządu Rejonowego PCK w Krośnie - Rynek 2. Można je także pobrać ze strony internetowej www.pck.org.pl.