Nadmierny hałas jest najczęstszą przyczyną niedosłuchu. Jedynym ratunkiem jest tu profilaktyka, bowiem utrata słuchu jest najczęściej występującą dolegliwością, której można zapobiegać. Według statystyk Światowej Organizacji Zdrowia szacuje się, że co najmniej 250 mln osób ma problemy ze słuchem.
Odpowiedzią na to jest międzynarodowa kampania firmy Phonak "Hear the World". Jej celem jest uświadomienia wagi słyszenia, zapobiegania utracie słuchu oraz społecznych i emocjonalnych skutków utraty słuchu. W sierpniu kampania została zainicjowana w Polsce. W jej ramach odbywa się m.in. ogólnopolska akcja bezpłatnego testowania słuchu.
Akcja dotrze również do naszego miasta. - W poniedziałek (20.10) bus zaopatrzony w sprzęt do testowania słuchu stanie na krośnieńskim Rynku - informuje Alicja Górzyńska z agencji PR Fleishman-Hillard. - Na miejscu będzie można liczyć na bezpłatną konsultację z protetykami słuchu firmy Słuchmed - dodaje. Organizatorzy kampanii zapraszają wszystkich chętnych od godz. 9:00 do 14:00.
Istnieje błędne przekonanie, że niedosłuch to choroba ludzi starszych, podczas gdy dotyka ona ludzi w każdym wieku. Specjaliści są zgodni - jedynym ratunkiem dla naszego zdrowia jest profilaktyka, zapobieganie zaburzeniom słuchu wiąże się przede wszystkim z eliminowaniem hałasu.
Innymi przyczynami niedosłuchu mogą być infekcje wirusowe, stosowanie różnego rodzaju leków, urazy mechaniczne. Ubytek słuchu może mieć również podłoże genetyczne.
Ambasadorami kampanii "Hear the World" na całym świecie zostali znani muzycy, m.in.: Placido Domingo, Annie Lenox, Joss Stone, Amy Winehouse, Moby, Lindsay Lohan, Rod Stewart oraz Bryan Adams.