Od 15 stycznia seniorzy 80+ mają możliwość zarejestrowania się na szczepienie. O całej „akcji” rząd informował od kilku tygodni. Zapowiedziano, że istnieją trzy możliwości zapisu:
Wszystkie sposoby opisane są na stronie Ministerstwa Zdrowia.
Dla większości seniorów najprostszym rozwiązaniem jest rejestracja bezpośrednio w danej przychodni. W piątek (15.01) od samego rana krośnianie próbowali dodzwonić się do placówek. Swoimi perypetiami dzielili się z naszą redakcją przez telefon, e-mail i Gorącą Linię. Co ich spotkało?
- Opublikowana lista punktów jest nieaktualna. Na ul. Żółkiewskiego powiedziano mi, że nie prowadzą szczepień – skarży się pan Tadeusz.
- Przychodnia na ul. Wojska Polskiego w ogóle nie zapisuje 80-latków. Twierdzą, że wszystkie rejestracje odbywają się przez infolinię w Warszawie – dodaje pani Małgorzata.
- Dodzwoniła się pani na numer prywatny. Już podaję prawidłowy… – usłyszeliśmy w redakcji wybierając numer do przychodni przy ul. Tysiąclecia, który wskazano na stronie.
Postanowiliśmy zweryfikować każdą z placówek. Okazało się, że faktycznie przy ul. Żółkiewskiego nie będą prowadzone szczepienia. Natomiast przy ul. Wojska Polskiego rejestracje bezpośrednio w przychodni ruszą od poniedziałku (18.01).
- Otrzymaliśmy na początek tylko 30 dawek szczepionki, a ogólnopolska infolinia była czynna już w nocy, więc nie mieliśmy miejsc. Sukcesywnie tych szczepionek ma być więcej, więc będziemy rejestrować. Od poniedziałku można dzwonić na każdy z czterech podanych przy wejściu numerów - tłumaczą panie w rejestracji.
Poniżej prezentujemy aktualną listę punktów z numerami telefonów. Każda z tych przychodni potwierdziła, że prowadzi szczepienia i można się u nich rejestrować.
Przychodnia | Adres | Telefon |
NZOZ S.A.-MED | ul. Hutnicza 20 | 13 42 028 30 |
SpecMed Przychodnia nr 2 | ul. Kisielewskiego 1 | 13 30 612 85 |
SpecMed Przychodnia nr 3 | ul. Decowskiego 48 | 13 43 238 92 |
SpecMed Przychodnia nr 5 | ul. Okulickiego 13 | 13 43 715 57 |
NZOZ "Zdrowie" | ul. Tysiąclecia 13 | 13 43 280 84 |
CUM Eskulap | ul. Kletówki 52 | 13 43 649 48 |
NZOZ "Medicus" | ul. Wojska Polskiego 43 | 13 43 215 23 |
Jednak trzeba się liczyć z tym, że możemy nie dodzwonić się za pierwszym razem, ponieważ obłożenie w przychodniach jest spore. Kontakt z placówkami jest znacznie łatwiejszy w godzinach popołudniowych.
Z pewnością najszybszą opcją (bez czekania w kolejkach) jest rejestracja przez stronę internetową. Jednak, żeby z niej skorzystać, trzeba mieć profil zaufany (potwierdzany np. bankowością mobilną) lub e-dowód. Wówczas system proponuje 5 dostępnych terminów w punktach szczepień blisko wskazanego adresu zamieszkania. Po rezerwacji wysyłany jest sms z terminem i miejscem szczepienia. - Pacjenci 80+ na pewno skorzystają z tej opcji… - podsumowuje ironicznie jeden z czytelników.
W przypadku infolinii ogólnopolskiej (tel. 989) także pojawiają się problemy. - Mój ojciec dodzwonił się na infolinię w sprawie szczepień, a tam automat przemówił do niego w języku polskim, angielskim i ukraińskim. Ostatecznie dowiedział się, że i tak musi założyć profil zaufany i zapisać się na szczepienie internetowo. Obłęd! – opowiada pan Przemek.
- Infolinia jest tak zajęta, że gdy zadzwoniłam, to przez 15 minut przetrzymał mnie automat, a potem usłyszałam, że "wszyscy konsultanci są zajęci" – dodaje pani Małgorzata.
Kolejny etap rejestracji ruszy 22 stycznia. Wówczas termin szczepienia będą mogli wybrać seniorzy w wieku od 70 do 79 lat. Obowiązują ich takie same zasady, jak te opisane powyżej.
Pozostałe osoby pełnoletnie, poniżej 70. roku życia, nie mogą się na razie zarejestrować. Po zalogowaniu się na stronie pacjent.gov.pl zauważą komunikat „Wygląda na to, że nie posiadasz żadnych skierowań”. Wynika to z tego, że e-skierowania wystawiane są automatycznie, gdy dana grupa wiekowa zostaje objęta szczepieniami.
Na razie dla tych osób uruchomiono jedynie opcję zgłoszenia chęci zaszczepienia. Żeby z niej skorzystać, należy wejść na stronę szczepimysie.pacjent.gov.pl i wypełnić formularz.
Gdy zaszczepią się już seniorzy i zaczną się szczepienia kolejnych grup wiekowych, otrzymamy powiadomienie na adres e-mail o wystawieniu e-skierowania. Wtedy będziemy mogli ustalić szczegółowy termin.