Jednym z warunków uzyskania funduszy unijnych dla inwestycji miejskich jest posiadanie przez miasto Planu Rozwoju Lokalnego przyjętego uchwałą Rady Miasta. - Ten dokument jest jednym z najważniejszych załączników do wniosków o dotacje inwestycyjne w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) - mówi Wojciech Knapik z Instytutu Karpackiego, który opracował dla Krosna ten dokument.
Dokument liczy ponad 150 stron, składa się z 11 rozdziałów. Jego struktura jest narzucona przez Komisję Europejską.
Plan zawiera omówienie obecnej sytuacji społeczno-ekonomicznej gminy oraz programy, które wpłyną na poprawę sytuacji w gminie. Wyróżniono wśród nich 7 różnych tematów: rozwój gospodarczy (w tym kompleksowe uzbrojenie terenów pod inwestycje gospodarcze); budowa i modernizacja lokalnej bazy kulturalnej i turystycznej; poprawa stanu zaopatrzenia w wodę i ochrony wód; poprawa jakości powietrza i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii; poprawa gospodarki odpadami; budowa lub modernizacja dróg (szczególnie o znaczeniu lokalnym; inne.
W ramach tych dziedzin sporządzono listę konkretnych projektów do realizacji. - Projekty zostały uszeregowane w kolejności potrzeb dla gminy. Im ważniejsze, tym więcej dostały punktów - wyjaśnia Wojciech Knapik z Instytutu Karpackiego. Hierarchizacja projektów odbywała się przy udziale przedstawicieli lokalnej społeczności.
Plan zawiera także ocenę sytuacji finansowej gminy oraz plany finansowe gminy na przyszłe lata, a więc nie jest "oderwany od rzeczywistości".
- Dokument ma charakter otwarty, z możliwością poszerzenia go o nowe, ważne dla rozwoju Krosna projekty - podkreśla Piotr Przytocki, Prezydent Krosna.
Rada Miasta przyjęła dokument jednogłośnie 18 głosami "za".
1 | Budowa drugiej jezdni obwodnicy miasta Krosno,I etap | 9,58 |
2 | Budowa drugiej jezdni obwodnicy miasta Krosno, II - III etap | 9,58 |
3 | Kompleksowy rozdział kanalizacji sanitarnej i deszczowej w Krośnie | 9,02 |
4 | Kompleksowy rozdział kanalizacji sanitarnej i deszczowej w Krośnie, II etap | 9,02 |
5 | Budowa i modernizacja systemu komunikacyjnego ul. Łukasiewicza do ul. Niepodległosci i Podkarpackiej II etap | 8,31 |
6 | Budowa i modernizacja systemu komunikacyjnego ul. Łukasiewicza do ul. Niepodległosci i Podkarpackiej | 8,31 |
7 | Przebudowa istniejących skrzyżowań na skrzyżowania z ruchem okrężnym (w tym skrzyż. z przejazdem kolejowym) | 8,16 |
8 | Przebudowa odcinka ul. Pużaka i ul. Zręcińskiej | 8,16 |
9 | Segregacja odpadów z terenów objętych działalnością Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Krośnie (wyposażenie terenów w pojemniki do segregacji i system odbioru) | 8,11 |
10 | Budowa mostu na ul. Konopnickiej | 8,11 |
11 | Budowa i modernizacja bazy rekreacyjno–sportowej przy ul. Bursaki (kryte lodowisko, kryta pływalnia, baza hotelowa, zespół odkrytych basenów rekreacyjnych, budowa skate park), I etap | 8,06 |
12 | Budowa i modernizacja bazy rekreacyjno–sportowej przy ul. Bursaki (kryte lodowisko, kryta pływalnia, baza hotelowa, zespół odkrytych basenów rekreacyjnych, budowa skate park), II etap | 8,06 |
13 | Utworzenie Regionalnego Centrum Pogranicza - przebudowa KDK | 8,06 |
14 | Utworzenie Regionalnego Centrum Pogranicza - przebudowa KDK, II etap | 8,06 |
15 | Modernizacja infrastruktury lotniska wraz z przyległymi terenami i zapleczem techniczno-socjalnym pod kątem wykorzystania na cele przemysłowo-komunikacyjno-turystyczne | 7,96 |
16 | Modernizacja infrastruktury lotniska wraz z przyległymi terenami i zapleczem techniczno-socjalnym pod kątem wykorzystania na cele przemysłowo-komunikacyjno-turystyczne, II etap | 7,96 |
17 | Budowa mostu na ul. Asnyka | 7,96 |
18 | Budowa drogi GP-4 łączącej ul. Jana Pawła II z ulicami Bieszczadzką i Korczyńską | 7,96 |
19 | Budowa drogi GP-4 łączącej ul. Jana Pawła II z ulicami Bieszczadzką i Korczyńską, II etap | 7,91 |
20 | Opracowanie kompleksowej koncepcji rewitalizacji Starego Miasta | 7,76 |
21 | Dokończenie budowy kanalizacji sanitarnej i deszczowej w pozostałych dzielnicach miasta | 7,76 |
22 | Dokończenie budowy kanalizacji sanitarnej i deszczowej w pozostałych dzielnicach miasta | 7,76 |
23 | Rewitalizacja zespołu Staromiejskiego - ciągi piesze, oświetlenie, mała arch. | 7,71 |
24 | Modernizacja i rozbudowa basenu na os. Turaszówka | 7,61 |
25 | Budowa krytej pływalni przy szkole nr 14 | 7,61 |
26 | Przebudowa skrzyżowania ul. Polna – Reymonta z ul. Bieszczadzką | 7,61 |
27 | Kanalizacja osiedla Turaszówka | 7,56 |
28 | Kanalizacja dzielnicy Białobrzegi | 7,56 |
29 | Modernizacja Systemu Teleinformatycznego m. Krosna | 7,36 |
30 | Pozyskanie i uzbrojenie terenu pod inwestycje przemysłowe w pół-wsch. części miasta | 7,31 |
31 | Modernizacja kotłowni w celu ograniczenia emisji spalin + modernizacja wymiennikowni i sieci ciepłowniczej | 7,26 |
32 | Modernizacja kotłowni w celu ograniczenia emisji spalin + modernizacja wymiennikowni i sieci ciepłowniczej, etap II | 7,26 |
33 | Obwodnica północna odcinek od Krakowskiej do ul. Korczyńskiej most przy ul. Drzymały | 7,15 |
34 | Wykorzystanie biogazu pozyskiwanego z biomasy w zakładzie utylizacji odpadów, (ZEC) | 7,10 |
35 | Budowa parkingów przy ul. Krakowskiej i Kolejowej | 7,10 |
36 | Budowa zielonych parkingów na terenie miasta | 7,05 |
37 | Budowa zielonych parkingów na terenie miasta, etap II | 7,05 |
38 | Dokończenie budowy ul. Witosa do ul. Bieszczadzkiej z budową mostu,I etap | >6,80 |
39 | Dokończenie budowy ul. Witosa do ul. Bieszczadzkiej z budową mostu,II etap | 6,80 |
40 | Przygotowanie terenów do budowy II kwatery wysypiska śmieci | 6,80 |
41 | Modernizacja procesów technologicznych uzdatniania wody w 3 ujęciach | 6,80 |
42 | Modernizacja procesów technologicznych uzdatniania wody w 3 ujęciach | 6,80 |
43 | Odbudowa taboru autobusowego MKS | 6,70 |
44 | Odbudowa taboru autobusowego MKS, II etap | 6,70 |
45 | Rewitalizacja zespołu Staromiejskiego - podziemia | 6,65 |
46 | Budowa tras i ścieżek rowerowych (wytyczenie trasy Rynek - ul.Grodzka - wały wzdłuż rzeki Lubatówki - tereny nad Lubatówką do ujścia do Wisłoka – na Białobrzegach - most na ul. Konopnickiej - ul. Drzymały - przeciwległy brzeg rzeki Wisłok do ul. Okrzei zamknięcie pętli ul. Piłsudskiego do Rynku,I etap | 6,65 |
47 | Budowa tras i ścieżek rowerowych (wytyczenie trasy Rynek - ul.Grodzka - wały wzdłuż rzeki Lubatówki - tereny nad Lubatówką do ujścia do Wisłoka – na Białobrzegach - most na ul. Konopnickiej - ul. Drzymały - przeciwległy brzeg rzeki Wisłok do ul. Okrzei zamknięcie pętli ul. Piłsudskiego do Rynku,II etap | 6,65 |
48 | Monitoring pracy sieci wodociagowej | 6,40 |
49 | Budowa alternatywnego systemu transportu biomasy z ZUO do oczyszczalni ścieków (w razie potrzeby) | 6,35 |
50 | Rewitalizacja zespołu Staromiejskiego - kamienice dofinansowanie remontów | 6,25 |
51 | Stworzenie nowej struktury sieci linii komunikacji miejskiej w Krośnie | 6,19 |
52 | Przetwarzanie odpadów plastikowych do produkcji tworzyw sztucznych przy ZUO | 6,15 |
53 | Adaptacja terenu pomiędzy BWA a PWSZ (wykorzystanie piwnic i tarasu widokowego, budowa systemu komunikacji pomiędzy parkingiem przy ul. Legionów z Starym Miastem)I etap | 5,89 |
54 | Adaptacja terenu pomiędzy BWA a PWSZ (wykorzystanie piwnic i tarasu widokowego, budowa systemu komunikacji pomiędzy parkingiem przy ul. Legionów z Starym Miastem), II etap | 5,89 |
55 | Opracowanie programu wykorzystania złóż geotermalnych | 5,84 |
56 | Rozbudowa i modernizacja stoku narciarskiego w Czarnorzekach | 5,64 |
57 | Przebudowa torowiska w celu umożliwienia przejazdu bezkolizyjnego na odcinku od ul. Grodzkiej do ul. Sikorskiego | 5,44 |
58 | Uruchomienie kolektorów słonecznych w budynkach użyteczności publicznej i rekreacyjnej | 5,34 |
59 | Rekreacyjne wykorzystanie terenów zrekultywowanego wysypiska na osiedlu Traugutta, I etap | 5,34 |
60 | Rekreacyjne wykorzystanie terenów zrekultywowanego wysypiska na osiedlu Traugutta, II etap | 5,34 |
61 | Przygotowanie bazy rekreacyjnej w Woli Michowej | 5,34 |
62 | Uruchomienie kolektorów słonecznych w budynkach użyteczności publicznej i rekreacyjnej | 5,34 |
63 | Zmiana technologii ogrzewania miasta (modernizacja istniejącej kotłowni, system kontraktacji, pozyskanie energii odnawialnej z wierzby) | 5,29 |
64 | Budowa ujęcia wód podziemnych dla miasta Krosna | 5,29 |
65 | Budowa boisk sportowych w dzielnicach mieszkaniowych, I etap | 5,24 |
66 | Budowa boisk sportowych w dzielnicach mieszkaniowych, II etap | 5,24 |
67 | Centrum Rzemiosła-żywa wystawa tkactwa, lniarstwa, koronkarstwa | 5,19 |
68 | Przedłużenie ulicy Konopnickiej na odcinku pomiędzy Krakowską i 1000-lecia | 5,19 |
69 | Modernizacja i przystosowanie istniejącego Inkubatora Przedsiębiorczości, I etap | 5,14 |
70 | Modernizacja i przystosowanie istniejącego Inkubatora Przedsiębiorczości, II etap | 5,14 |
71 | Zagospodarowanie terenu wokół Krzyża Papieskiego | 5,09 |
72 | Przygotowanie infrastruktury i zmiana lokalizacji targowiska | 5,09 |
73 | Przygotowanie infrastruktury i zmiana lokalizacji targowiska, II etap | 5,09 |
74 | Pozyskanie energii elektrycznej w oparciu o elektrownie wodne | 3,67 |
75 | Budowa ruchomych schodów pomiędzy ul. Legionów, a Starym Miastem | 3,47 |
76 | Odbudowa ratusza w celach turystyczno-historycznych | 2,71 |
W powyższej tabeli zestawiono uszeregowane projekty według hierarchii ważności.
Kolorem zielonym oznaczono projekty o pierwszorzędnym wpływie na rozwój lokalny miasta Krosna. Projekty te jako bardzo ważne powinny być w miarę możliwości finansowych realizowane w pierwszym rzędzie.
Kolorem żółtym oznaczono projekty o znaczeniu drugorzędnym. Projekty te można zaliczyć do kategorii ważne i jako takie powinny być realizowane wg założonego harmonogramu. Przy podejmowaniu rocznych uchwał budżetowych Rada Miasta będzie podejmować wiążące decyzje które mogą polegać np. na przesunięciu środków w poszczególnych latach, czy odłożeniu realizacji projektu na lata dalsze w związku z brakiem w danym roku funduszy na daną inwestycję.
Kolorem czerwonym oznaczono projektu, które zostały zakwalifikowane jako najmniej priorytetowe i przy tworzeniu planu rozwoju lokalnego zadecydowano o odłożeniu ich realizacji na lata po 2013 r.