ARCHIWUM 1999-2017

Uczyli się negocjacji

W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Krośnie ("Elektryk") odbyły się (4.03) uczniowskie symulacje negocjacji, których tematem była strategia rozwoju regionu. Takie zajęcia przydadzą nam się w życiu bardziej niż kucie i nudne lekcje - mówią uczniowie.
Adrian Krzanowski
Podczas negocjacji warto zbijać argumenty przeciwników, więc notatki się przydadzą
Damian Krzanowski

Od czterech lat w wielu polskich szkołach odbywa się konkurs „Zostań negocjatorem”. - Dotychczasowa idea konkursu nawiązywała do negocjacji w zakresie warunków członkostwa Polski w Unii Europejskiej – mówi Marta Wierdak-Róz, koordynatorka konkursu w ZSP nr 5, nauczycielka historii, wiedzy o społeczeństwie i geografii. - Teraz, gdy negocjacje zakończyły się, zostały zmienione także zasady konkursu. Tematem negocjacji jest sposób wykorzystania funduszy europejskich na rozwój regionu.

Na czym polegały symulacje negocjacji? W sali konferencyjnej szkoły spotkały się dwa kilkuosobowe zespoły uczniów. Jedna grupa opowiadała się za tym, by pozyskiwać fundusze na rozwój agroturystyki, druga, by rozwiązać problemy ze składowaniem odpadów. Każda osoba w grupie miała swoją rolę. Grupy wymieniając się argumentami miały za zadanie przekonać drugą stronę do swojej racji. Przebieg negocjacji między zespołami dokumentował protokolant. Całość obserwowało jury złożone z nauczycieli szkoły.

Proces integracji Polski z Unią Europejską związany był nieodłącznie z różnego rodzaju negocjacjami
damian krzanowski

W zajęciach wzięli udział uczniowie z klas drugich oraz członkowie Klubu Europejskiego „Karpaty”, który działa w szkole. „Elektryk” ma już spore doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu zajęć. – Nasza szkoła już po raz trzeci organizuje symulacje negocjacji. 2 lata temu uczestniczyliśmy w wojewódzkim finale konkursu – jako jedyna szkoła z powiatu. Jest gro uczniów zainteresowanych tą formą edukacji – mówi Marta Wierdak-Róż.

Michał Futyra, przewodniczący jednego z zespołów negocjacyjnych, twierdzi, że przygotowania do symulacji negocjacji trwały kilka tygodni: - Musieliśmy znaleźć wiele materiałów i informacji. Dużo się dzięki temu się nauczyliśmy i zyskaliśmy spore doświadczenie. Umiejętność prowadzenia negocjacji przyda nam się potem w życiu – mówi Michał.

- Uczymy się negocjować, żeby osiągać kompromisy - mówią uczniowie, odcinając się od postaw polityków, dla których słowo "kompromis" często nie istnieje
damian krzanowski

Zespół, który opowiadał się za tym, by priorytetowo traktować problem składowania odpadów używał m.in. takich argumentów: jest coraz więcej odpadów, a coraz mniej miejsca na ich składowanie; obecnie funkcjonujące wysypisko nie spełnia wielu norm; rozwiązanie problemu składowania odpadów poprawi atrakcyjność turystyczną powiatu; powstanie 20-30 nowych miejsc pracy i wiele mikro-przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem surowców wtórnych.

Osoby, które uznawały, że drogą do sukcesu powiatu jest rozwój turystyki twierdziły m.in.: należy stworzyć nowe gospodarstwa agroturystyczne, a istniejące zmodernizować; Krosno i powiat krośnieński ma turystom sporo do zaoferowania; napływ turystów spowoduje rozwój terenów wiejskich.

Po ponad półgodzinnych negocjacjach obu zespołów, przewodniczący jury Andrzej Lorenc, dyrektor szkoły, ogłosił werdykt: - Decyzja jury nie jest jednogłośna – zwycięzcą został zespół, który uważał, że więcej funduszy należy pozyskiwać na rozwój agroturystyki w powiecie krośnieńskim – ogłosił.

Przygotowania do negocjacji są często dłuższe i bardziej wyczerpujące niż same negocjacje
damian krzanowski

- Uważam, że tak jedni, jak i drudzy zasługują na uznanie i gratulacje. Przygotowanie się do ćwiczenia wymagało od was treningu negocjacji, poszukiwania informacji, a przede wszystkim podjęcia decyzji: „Tak, chcę wziąć w tym udział”. To jest pewnego rodzaju postawa, a postawa obok umiejętności i wiedzy jest bardzo ważnym elementem kompetencji – powiedział uczniom Andrzej Lorenc.

Organizatorami konkursu „Zostań negocjatorem” w skali kraju jest Fundacja Stefana Batorego, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej i Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.