Od czterech lat w wielu polskich szkołach odbywa się konkurs „Zostań negocjatorem”. - Dotychczasowa idea konkursu nawiązywała do negocjacji w zakresie warunków członkostwa Polski w Unii Europejskiej – mówi Marta Wierdak-Róz, koordynatorka konkursu w ZSP nr 5, nauczycielka historii, wiedzy o społeczeństwie i geografii. - Teraz, gdy negocjacje zakończyły się, zostały zmienione także zasady konkursu. Tematem negocjacji jest sposób wykorzystania funduszy europejskich na rozwój regionu.
Na czym polegały symulacje negocjacji? W sali konferencyjnej szkoły spotkały się dwa kilkuosobowe zespoły uczniów. Jedna grupa opowiadała się za tym, by pozyskiwać fundusze na rozwój agroturystyki, druga, by rozwiązać problemy ze składowaniem odpadów. Każda osoba w grupie miała swoją rolę. Grupy wymieniając się argumentami miały za zadanie przekonać drugą stronę do swojej racji. Przebieg negocjacji między zespołami dokumentował protokolant. Całość obserwowało jury złożone z nauczycieli szkoły.
W zajęciach wzięli udział uczniowie z klas drugich oraz członkowie Klubu Europejskiego „Karpaty”, który działa w szkole. „Elektryk” ma już spore doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu zajęć. – Nasza szkoła już po raz trzeci organizuje symulacje negocjacji. 2 lata temu uczestniczyliśmy w wojewódzkim finale konkursu – jako jedyna szkoła z powiatu. Jest gro uczniów zainteresowanych tą formą edukacji – mówi Marta Wierdak-Róż.
Michał Futyra, przewodniczący jednego z zespołów negocjacyjnych, twierdzi, że przygotowania do symulacji negocjacji trwały kilka tygodni: - Musieliśmy znaleźć wiele materiałów i informacji. Dużo się dzięki temu się nauczyliśmy i zyskaliśmy spore doświadczenie. Umiejętność prowadzenia negocjacji przyda nam się potem w życiu – mówi Michał.
Zespół, który opowiadał się za tym, by priorytetowo traktować problem składowania odpadów używał m.in. takich argumentów: jest coraz więcej odpadów, a coraz mniej miejsca na ich składowanie; obecnie funkcjonujące wysypisko nie spełnia wielu norm; rozwiązanie problemu składowania odpadów poprawi atrakcyjność turystyczną powiatu; powstanie 20-30 nowych miejsc pracy i wiele mikro-przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem surowców wtórnych.
Osoby, które uznawały, że drogą do sukcesu powiatu jest rozwój turystyki twierdziły m.in.: należy stworzyć nowe gospodarstwa agroturystyczne, a istniejące zmodernizować; Krosno i powiat krośnieński ma turystom sporo do zaoferowania; napływ turystów spowoduje rozwój terenów wiejskich.
Po ponad półgodzinnych negocjacjach obu zespołów, przewodniczący jury Andrzej Lorenc, dyrektor szkoły, ogłosił werdykt: - Decyzja jury nie jest jednogłośna – zwycięzcą został zespół, który uważał, że więcej funduszy należy pozyskiwać na rozwój agroturystyki w powiecie krośnieńskim – ogłosił.
- Uważam, że tak jedni, jak i drudzy zasługują na uznanie i gratulacje. Przygotowanie się do ćwiczenia wymagało od was treningu negocjacji, poszukiwania informacji, a przede wszystkim podjęcia decyzji: „Tak, chcę wziąć w tym udział”. To jest pewnego rodzaju postawa, a postawa obok umiejętności i wiedzy jest bardzo ważnym elementem kompetencji – powiedział uczniom Andrzej Lorenc.
Organizatorami konkursu „Zostań negocjatorem” w skali kraju jest Fundacja Stefana Batorego, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej i Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.