ARCHIWUM 1999-2017

Jak promuje się Krosno

Na ostatniej sesji Rady Miasta (27.02), Biuro Zarządu i Promocji Miasta przedstawiło radnym informację na temat prowadzonych przez to biuro działań w zakresie promocji miasta (październik 2000 - styczeń 2002). Publikujemy jego treść. Ocenę działań i ich skuteczność pozostawiamy Czytelnikom.
Redakcja Portalu
Artykuł z archiwum 2002-2017

Biuro Zarządu i Promocji Miasta zostało powołane uchwałą Rady Miasta Krosna 30 września 2000 r. Do zakresu jego obowiązków należą zadania zarówno już wcześniej realizowane przez inne wydziały UM, jak i takie, których do tej pory w Urzędzie nie podejmowano.

W Biurze Zarządu i Promocji Miasta pracują trzy osoby - jedna przy obsłudze administracyjnej Zarządu, rzecznik prasowy oraz osoba ds. promocji. Pracami BZiP kieruje Sekretarz Miasta Krosna.

A. Realizacja zadań.

W zakresie obsługi prasowej i informacyjnej Zarządu i Urzędu:
- Utrzymywane są bieżące kontakty z lokalnymi mediami, związane z pracą Zarządu i Urzędu Miasta. Sporządzane są komunikaty dotyczące posiedzeń Zarządu, przekazywane mediom i umieszczane na stronach internetowych miasta. O ważniejszych spotkaniach, wydarzeniach media otrzymują wyprzedzające informacje.
- Prowadzona jest obsługa prasowa spotkań Prezydenta np. ze sportowcami, uczniami, nauczycielami, kombatantami i in.
- Przygotowywane są audycje radiowe tematyczne i informacyjne, które poruszają problemy istotne dla mieszkańców Krosna oraz informujące mieszkańców miasta o funkcjonowaniu niektórych wydziałów Urzędu Miasta (np. o zakresie rozpatrywanych spraw).
- Wszystkie wizyty delegacji zagranicznych, kontakty z miastami partnerskimi oraz inne inicjatywy zmierzające do rozszerzenia kontaktów z zagranicą są relacjonowane na bieżąco.

W zakresie promocji walorów miasta:
- Została przygotowana oferta inwestycyjna dla przedsiębiorców chcących zainwestować w Krośnie - wyselekcjonowano nieruchomości. Oferta została zamieszczona w Internecie oraz jest rozsyłana potencjalnym inwestorom. Przygotowany wyjazd na targi "InvestCity" w Poznaniu nie doszedł do skutku z przyczyn losowych.
- Pod koniec roku 2001 nawiązano współpracę z nowo powstałym Centrum Obsługi Inwestora w Rzeszowie w celu lepszej promocji miasta.
- Podjęto działania w celu uruchomienia w mieście inkubatora przedsiębiorczości na bazie przejętej od WSK hali produkcyjnej oraz uzyskania dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego.
- Rozpoczęto opracowywanie "Planu rozwoju przedsiębiorczości w Krośnie w l. 2002 - 2003".
- Przygotowano we współpracy z Muzeum Rzemiosła oraz KHS SA wystawę prezentującą Krosno w Zalaegerszeg.
- Wspólnie z Ośrodkiem Informacji Turystycznej w Krośnie zaprezentowano miasto i region na targach turystycznych "KulTurak" w Zalaegerszeg.
- Podjęto przygotowania do powołania Lokalnej Organizacji Turystycznej "Beskid Niski" w Krośnie.
- Zostały podjęte wstępne działania na rzecz wybudowania w mieście hotelu.

W zakresie obsługi delegacji krajowych i zagranicznych:
- Została nawiązana współpraca pomiędzy Krosnem a Borysławiem na Ukrainie. Przygotowano wizytę Członka Zarządu K. Macha na Ukrainie oraz wizytę delegacji ukraińskiej w Krośnie, w trakcie której nastąpiło podpisanie wstępnej umowy o współpracy między obu miastami, a także nawiązania kontaktów pomiędzy KDK i Borysławskim Domem Kultury.
- Kontynuowano współpracę z Zalaegerszeg W ramach kontaktów partnerskich dwukrotnie gościliśmy Węgrów w Krośnie. W maju grupa tancerzy z Zalaegerszeg brała udział w turnieju tańca towarzyskiego, a oficjalna delegacja na zaproszenie Straży Pożarnej brała udział w obchodach święta strażackiego We wrześniu przygotowano dla Węgrów stoisko na Targach Turystycznych w Krośnie. Z naszej strony oprócz wyżej wspomnianej wystawy oraz targów turystycznych zorganizowano wyjazd młodych tancerzy z Krosna na turniej w Zalaegerszeg.
- Obsługiwane były też krótsze wizyty gości z zagranicy władz Bardejowa (Słowacja), konsula generalnego RFN, konsula generalnego Francji oraz sekretarza ambasady Japonii.
- BZiP wzięło udział w zorganizowaniu wyjazdowego posiedzenia Komisji Nauki i Edukacji Narodowej Senatu RP w Krośnie.

W zakresie koordynowania działań zmierzających do pozyskania środków pomocowych:
- Zbierano informacje o dostępnych środkach pomocowych, przedakcesyjnych fundacjach itp. i przekazywano do innych Wydziałów i instytucji. Wspólnie starano się wykreować przedsięwzięcia, na które można pozyskać środki pomocowe. Został złożony wniosek o dofinansowanie cyklu imprez w ramach współpracy Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej z biblioteką w Świdniku (Słowacja). We współpracy ze Stowarzyszeniem Miłośników Sportowego Tańca Towarzyskiego trwają prace nad projektem w sprawie Euroregionalnego Turnieju Tańca Towarzyskiego w Krośnie.

W zakresie prowadzenia strony internatowej miasta:
- Przygotowano i umieszczono w Internecie oficjalny serwis internetowy miasta Krasna na bazie materiałów stworzonych przez BZiP oraz przygotowywanych przez wydziały UM, jak i inne instytucje. W serwisie są umieszczone informacje zarówno "statyczne" - prezentacja wizerunku miasta (dane o położeniu, atrakcjach, instytucjach, samorządzie, gospodarce i in.), jak i "dynamiczne" - informacje o bieżących wydarzeniach i imprezach w mieście na podstawie informacji własnych, przekazanych przez instytucje miejskie oraz otrzymanych dzięki współpracy z redakcją "Nowego Podkarpacia" Serwis jest na bieżąco aktualizowany i uzupełniany W ramach serwisu funkcjonują m.in. dwie kamery, przekazujące aktualny widok miasta. Dla ważniejszych wydarzeń w mieście (Dni Rodziny, Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej, Plebiscyt na Najlepszego Sportowca i in.) tworzone są odrębne strony w internecie. Stronę główną naszego serwisu odwiedziło w 2001 r 20074 osoby, a w styczniu br. 3211 osób.
- Biuro Zarządu i Promocji obsługuje także konta poczty elektronicznej Urzędu - wysyła oraz przyjmuje pocztę i przekazuje do innych wydziałów W tym okresie wysłano odebrano ponad dwa tysiące listów elektronicznych.
- Biuro przygotowało informacje o mieście dla serwisów internetowych: portali ogólnopolskich, Związku Powiatów Polskich i in.

W zakresie przygotowywania materiałów o Krośnie:
- Został opracowany i wydany folder gospodarczy o mieście formatu B5 w wersji polskiej (2000 egz.) i angielskiej (1000) W folderze przedstawiono gospodarkę miasta, atuty, możliwości inwestycyjne, najważniejsze firmy oraz otoczenie przedsiębiorczości: infrastrukturę, oświatę oraz informacje praktyczne. Folder przeznaczony jest do dystrybucji wśród osób goszczących w mieście oraz na imprezach promocyjnych.
- Wydano dwa małe foldery w wersji angielskiej dot. wystawy na Węgrzech oraz kalendarz na 2002 rok.
- Biuro przygotowało materiały o mieście dla wydawnictw; m.in. publikacji pt. "Podkarpackie powiaty" wydanej przez Urząd Marszałkowski, Panoramy Polskich Miast, Wielkiej Encyklopedii Powszechnej PWN.
- Rozpoczęto prace nad wydaniem albumu fotograficznego o mieście.

B. Potrzeby w zakresie promocji miasta.

- W chwili obecnej trwają prace nad "Planem rozwoju przedsiębiorczości w Krośnie w l. 2002 - 2003". Praca nad planem jest obecnie na etapie zbierania propozycji od instytucji i organizacji działających wmieście. Dyskusja i przyjęcie planu jest przewidywane na sesji kwietniowej Rady Miasta. Najważniejszą inicjatyw w ramach planu jest utworzenie w Krośnie inkubatora przedsiębiorczości przy współpracy z Podkarpacką Izbą Gospodarczą.
- W bieżącym roku należy opracować i przedstawić ofertę inwestycyjną miasta na targach "IrwestCity".
- W zakresie przygotowywania wydawnictw o mieście w trakcje opracowywania jest folder turystyczny o mieście. Zostanie on wydany w bieżącym roku po ukończeniu renowacji płyty Rynku.

W zakresie obecności miasta w Internecie należy:
- Stale uaktualniać i wzbogacać miejski serwis WWW. Proponowane działania to: wprowadzenie bieżącej informacji pogodowej na polskich stronach, stworzenie w okrojonej formie wersji angielskiej serwisu.
- Podjąć działania w związku z wprowadzeniem w przyszłym roku Biuletynu Informacji Publicznej. W przyszłym roku do obsługi Biuletynu Informacji Publiczne] trzeba będzie umieścić w Urzędzie serwer internetowy.

W zakresie współpracy zagranicznej:
- Trwają przygotowania do wizyty w Borysławiu w celu podpisania ostatecznej umowy o partnerstwie.
- Należy w dalszym ciągu rozszerzać kontakty z zagranicą. Istotne jest nawiązanie kontaktów z którymś z miast na terenie Słowacji z obszaru należącego do Euroregionu Karpackiego. Współpraca z Boryslawiem oraz ewentualna współpraca z miastem partnerskim na Słowacji daje możliwość uzyskania środków finansowych z Unii Europejskiej na realizację wspólnych transgranicznych projektów.

(ak)