ARCHIWUM 1999-2017

E-urząd: petenci w domu, urzędnicy w sieci

Urząd Miasta idzie z duchem czasu - wychodzi naprzeciw potrzebom coraz bardziej zabieganych petentów. Już w połowie roku większość spraw nie będzie wymagała obecności w magistracie, załatwimy je za pośrednictwem Internetu.
Redakcja Portalu
Aby korzystać z e-urzędu wystarczy tylko jedna wizyta w Urzędzie Miasta. Resztę załatwić można przez Internet

E-urząd to inaczej urząd dostępny za pośrednictwem Internetu. Można w nim załatwiać sprawy niezależnie od pory dnia i miejsca pobytu. - Niewątpliwie ułatwi to życie tym, którzy często załatwiają urzędowe sprawy - mówi Piotr Przytocki, prezydent miasta.

Prace nad e-urzędem prowadzone są w Krośnie od kilku lat. Cała usługa jest na etapie wdrażania, ale ma zostać udostępniona już niebawem, bo w połowie czerwca tego roku. Wtedy to wejdzie w życie ustawa o informatyzacji urzędów administracji publicznej.

Nowe przepisy znacznie ułatwią załatwianie spraw w e-urzędzie, bo nie będzie wymagany - tak jak dotychczas - kosztowny elektroniczny podpis. Zamiast niego wystarczy udostępniany przez miasto tzw. profil zaufany. Kontakt z urzędem będzie się odbywał za pomocą specjalnego konta internetowego, do którego będziemy mieć dostęp na podstawie loginu i hasła. - To tak samo jakbyśmy się podpisywali podpisem elektronicznym - mówi Marian Zola, kierownik Referatu Informatyki Urzędu Miasta w Krośnie.

Marian Zola - kierownik Referatu Informatyki Urzędu Miasta w Krośnie

Aby korzystać z e-urzędu, wystarczy wejść na stronę Krosno.pl, odszukać odnośnik e-urząd. Tam należy wypełnić formularz rejestracji i wysłać go do Urzędu Miasta. Ta procedura wymaga jednak jednorazowej wizyty w magistracie. - Chodzi o to, żeby zweryfikować dane. Trzeba przyjść z dowodem tożsamości - tłumaczy Marian Zola. Jeśli dane się potwierdzą, petent otrzymuje login i hasło, zostaje zarejestrowany w systemie.

Potem wszelkie sprawy załatwiamy już za pośrednictwem portalu e-urząd. Każdorazowo logujemy się, wybieramy interesujący nas formularz, wypełniamy i wysyłamy. Ze strony Urzędu Miasta także drogą elektroniczną otrzymujemy poświadczenie odbioru. - Pismo jednocześnie trafia do merytorycznego pracownika, który załatwia sprawę. Potem petent dostaje odpowiedź. To wszystko - podsumowuje informatyk.

W międzyczasie petent zawsze może zalogować się do e-urzędu i sprawdzić na jakim etapie znajduje się jego sprawa.

Aneta Kut, fot. Damian Krzanowski