W ciągu nieco ponad roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 powstało pierwsze na Podkarpaciu Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej i Nowoczesnych Technologii.
"Mechanik" kształci dla branż: motoryzacyjnej, lotniczej, mechanicznej i mechatronicznej. Z myślą o tych kierunkach, na powierzchni 3,8 tys. m^2 powstało siedemnaście nowych, wyposażonych w sprzęt najwyższej klasy, pracowni i laboratoriów. - To laboratoria, w których uczniowie i studenci krośnieńskiej uczelni będą mogli się kształcić, zdobywać umiejętności, by później tworzyć kadry podmiotów gospodarczych regionu podkarpackiego, całego kraju, a może Unii Europejskiej - mówił Bogdan Adamski, dyrektor "Mechanika".
- Stojąc u progu roku szkolnego chciałoby się powiedzieć, że liczymy na większe rezultaty naszych działań, które zmierzają do tego, aby młodzież kształcąca się w krośnieńskich szkołach miała perspektywę życia, pracy, zdobywania nowych umiejętności. Liczymy też na to, że większość absolwentów zostanie tutaj w Krośnie, mamy nadzieję, że miasto będzie mogło zyskać we wpływach, dochodach, ale też liczyć na nowych mieszkańców - mówił podczas otwarcia Piotr Przytocki, prezydent Krosna. - Liczę, że zrozumiecie, że te działania, poczynione tutaj inwestycje, dają wam ogromną szansę na przyszłość - zwracał się do młodzieży.
Cały projekt pochłonął 14 mln zł z czego ponad 10 mln zł stanowiło dofinansowanie pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego. Z całej kwoty aż 8 milionów kosztowało samo wyposażenie nowych sal. Do centrum przyjechały maszyny z najwyższej półki. Dla "Mechanika" do prawdziwy skok cywilizacyjny.
Rozpoczęcie roku szkolnego stało się okazją do zwiedzania poszczególnych laboratoriów: - Jesteśmy w laboratorium budowy i eksploatacji statków powietrznych. Mamy tu samolot Samba XXL - typowy samolot ultralekki, uczniowie mogą poznać układy konstrukcyjne skrzydeł, jak działa awionika, silnik lotniczy - mówi Monika Kryńska, nauczyciel przedmiotów związanych z budową statków powietrznych, silników lotniczych i aerodynamiki. Pokazuje też ustawiony w sali tunel aerodynamiczny.
W innych laboratoriach stoją obrabiarki konwencjonalne oraz sterowane numerycznie - tokarki, frezarki, wiertarki. - Można tu wykonać wszelkie prace związane z produkcja części maszyn - informuje z kolei nauczyciel przedmiotów zawodowych Romuald Fejkiel.
- Nasze laboratorium metrologii jest wyposażone w taki sprzęt, że nie jedna firma, a na pewno nie jedna jednostka edukacyjna z województwa podkarpackiego pozazdrościłaby nam tego sprzętu - podkreśla dyrektor szkoły. Monika Horodyska, nauczyciel przedmiotów zawodowych podaje przykład pomiaru monety: - Możemy w bardzo dokładny sposób określić kąty pomiędzy nóżkami orzełka, ustalić cięciwy. To urządzenie japońskie, najwyższej klasy - podkreśla.
W pracowni mechatroniki odbywa się z kolei projektowanie, budowanie i uruchamianie układów w oparciu o elementy pneumatyczne i elektryczne. Ponadto w Centrum znajdują się laboratoria diagnostyki oraz napraw maszyn i urządzeń, laboratorium silników, elektrotechniki i elektroniki, laboratorium materiałoznawstwa, obróbki cieplno-chemicznej czy spawalnictwa.
Zastępca prezydenta podkreślał, że projekt budowy Centrum nie powstał ze środków przeznaczonych na edukację, ale na innowacyjną gospodarkę: - Jego celem jest wykształcenie ucznia na najwyższym poziomie zawodowym, ale też umożliwienie zdobycia kwalifikacji, przekwalifikowania dla pracowników aktualnie pracujących. Będzie to obiekt dla uczniów i dorosłych.
- Wszyscy inwestorzy, którzy przyjeżdżają do Krosna, zadają kluczowe pytanie, czy macie wyszkoloną kadrę, a jeśli nie, to czy możecie ją wyszkolić? To jest nasz atut, bo pokazujemy to co mamy i mówimy, że będziemy mieli jeszcze więcej - dodał Bronisław Baran.
- Naszym celem jest tak dobrze wykształcić ucznia, wyposażyć go w wiedzę i umiejętności na tak wysokim poziomie, żeby nie musiał szukać pracy, tylko żeby praca szukała jego - podkreślał Bogdan Adamski.