Towarzystwo Budownictwa Społecznego - Przedsiębiorstwo Mieszkaniowe w Krośnie realizuje projekt pt. "Odnowa architektoniczna zabudowy osiedla Tysiąclecia w Krośnie". Prace w nim ujęte dotyczą części osiedla położonej pomiędzy ulicami Naftową i Kolejową, od dużego parkingu dla RCKP przy Krakowskiej aż do dworca PKS.
- Projekt zakłada m.in. ocieplenie budynków wspólnot mieszkaniowych, znajdujących się na tym osiedlu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz likwidację nieprawidłowości kominowych, które niestety na tym osiedlu występują. Oczywiście w każdym z budynków zakres prac uzależniony jest od potrzeb - mówi Stanisław Kubit, prezes TBS w Krośnie.
A potrzeb na tym osiedlu jest sporo, bo liczy ono już ponad pół wieku. Stojące tam bloki zostały wybudowane na przełomie lat 50. i 60. XX wieku.
Partnerami projektu są wspólnoty mieszkaniowe oraz Urząd Miasta. Jego wartość opiewa na około 3 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych sięga 85 %, pochodzi z puli przeznaczonej na rewitalizację miast. Jak podkreśla prezes TBS, bez dofinansowania na tego typu prace trzeba byłoby czekać latami: - Wspólnoty mieszkaniowe same musiałyby bardzo długo gromadzić środki, żeby poprawić chociażby elewację, natomiast dzięki temu projektowi warunki energetyczne tych budynków zdecydowanie ulegną poprawie, obniżą się rachunki za ogrzewanie, o poprawie estetyki nie mówiąc, choć to też jest ważne.
Choć TBS wraz z urzędem marszałkowskim dopiero finalizuje sprawy związane z umową o przyznanie środków, ale tak naprawdę część robót ujętych w projekcie jest już w toku. - Budynki: Kolejowa 2, 2a, 4, 6 oraz Naftowa 13, 17 już wyładniały, a ciąg dalszy prac będzie postępował w tym roku - zapewnia Stanisław Kubit. Już na wiosnę ruszy postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy kolejnych prac termomodernizacyjnych.
Roboty budowlane to jednak nie wszystko, co w tym roku na tym osiedlu będzie się działo. W ramach tego samego projektu Urząd Miasta, który jest właścicielem infrastruktury drogowej, szuka już wykonawcy wymiany nawierzchni ciągów pieszych i parkingów, ale też utwardzenia kolejnych niewielkich placów pod miejsca parkingowe.
Istniejące na osiedlu chodniki i parkingi w większości są nierówne, spękane lub zarośnięte. W związku z tym wymagają gruntownego remontu. Prace obejmować będą najistotniejsze z punktu widzenia funkcjonowania układu komunikacyjnego osiedla odcinki chodników i parkingów znajdujących się wzdłuż dróg wewnętrznych. Łącznie do wymiany przewidziano ponad 2 tys. metrów kwadratowych chodników.
Prace przy ciągach pieszych mają zakończyć się w lipcu 2013. Niektóre odcinki nie będą remontowane, ponieważ w tych miejscach planowane są wykopy związane z rozdziałem kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
TBS planuje ponadto remont jednego z istniejących na osiedlu boisk. - Będzie to jednak tylko drobny remont, bo w pobliżu są boiska przy szkołach, a i one nie są w pełni wykorzystane - zastrzega Stanisław Kubit.