Blisko 10 lat temu pojawiła się idea, by Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Krośnie kształcił w zawodach lotniczych. Rozpoczęto wtedy starania, by szkoła stała się członkiem Centrum Kształcenia Operatorów "CEKSO", zrzeszającego najlepsze szkoły techniczne województwa podkarpackiego, szkolące dla Doliny Lotniczej. "Mechanik" dołączył do tego grona w 2005 roku.
To był pierwszy, ważny krok. Od tego czasu zmieniło się wiele. Przez lata "Mechanik" stał się miejscem dla największej edukacyjnej inwestycji w mieście - powstało tam Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej i Nowoczesnych Technologii składające się z kilkunastu nowych, wyposażonych w sprzęt najwyższej klasy pracowni i laboratoriów. Ostatnie zakupy to własne samoloty i symulator lotu.
Projekt, który dzisiaj opiewa na ogromną kwotę blisko 24 mln zł, sprawił, że w żadnej szkole w kraju szkolenie lotnicze nie jest tak atrakcyjne - podkreśla Bogdan Adamski, dyrektor ZSP nr 3: - Podobnych szkół w Polsce jest dwanaście, ale żadna z nich nie ma takich warunków: laboratoria lotnicze w szkole, w pobliżu lotnisko i własne samoloty.
Własne samoloty to prawdziwy powód do dumy. Szkoła dysponuje czterema szybowcami, dwoma jednoosobowymi i dwoma dwuosobowymi. Ma też dwa ultralekkie samoloty typu Pipistrel Sinus, które łączą w sobie cechy szybowca i samolotu - jeśli pilot chce cieszyć się urokami szybowania, po prostu wyłącza silnik, w przypadku awarii, można szybować dłużej mając szansę na znalezienie miejsca do bezpiecznego lądowania awaryjnego. Samoloty te pozwalają wyszkolić się do licencji szybowcowej lub samolotowej.
Mechanik dysponuje też tzw. trenażerem procedur lotniczo-nawigacyjnych czyli symulatorem. Urządzenie to, w zależności od konfiguracji, może symulować trzy typy samolotów: jednosilnikową Cessnę 172 i Pipera Arrow oraz dwusilnikowego Pipera Seneca. Za każdym razem kursant zasiada przed wiernie odwzorowanym kokpitem każdego z samolotów. Symulator pozwala ćwiczyć wszelkie procedury przedstartowe, technikę pilotażu, nawigację i komunikację radiową. Jedną z największych zalet symulatorów jest możliwość trenowania sytuacji awaryjnych - można pozbawić silnik mocy, uszkodzić klapy, radio, nawigację, poszczególne lub wszystkie instrumenty pokładowe, podwozie i wiele innych.
- Dzięki tym zakupom młodzież będzie w szkole poznawać budowę statków powietrznych, ich działanie, układ nawigacyjny, nauczy się przygotować je do lotu, uruchomić, wystartować, poruszać się w powietrzu w oparciu o nasz system nawigacji, wylądować, komunikować się z wieżą lotniczą - wylicza Adamski.
Uczniowie lotniczych kierunków teorii uczą się w nowych pracowniach. Już poza szkołą, na lotnisku w Krośnie mają możliwość nauki pilotażu. - Uczniowie będą mogli ubiegać się o licencję pilota szybowcowego, turystycznego w drugiej klasie technikum - zapowiada Adamski. - To tak jak szkolimy kierowców. U nas uzyskują określony poziom wiedzy, a egzamin zdają w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. W przypadku szkolenia lotniczego, u nas i w oparciu o bazę szkoleniową Aeroklubu Podkarpackiego na lotnisku, piloci zyskają kompetencje i wiedzę. Absolwent takiego szkolenia zda egzamin państwowy przed Urzędem Lotnictwa Cywilnego.
- W tej chwili szkolenie na poziomie pilota szybowcowego uczeń dostaje za darmo, będziemy to chcieli rozszerzyć do licencji pilota turystycznego - dodaje Adamski.
Chętni do nauki na kierunkach lotniczych są. - Przyjmujemy młodzież, która ma odpowiedni poziom wiedzy, umiejętności i kompetencje. Do punktów z egzaminu gimnazjalnego doliczamy punkty za przedmioty wcale nie łatwe: matematykę, fizykę, język angielski, który jest przydatny na poziomie kształcenia lotniczego, ponieważ wszystkie komendy są w tym języku - wylicza dyrektor ZSP nr 3.
Lotnicze kierunki w "Mechaniku" to: mechanik lotniczy, awionik, mechatronik.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 - 2013 pn. "Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej i Nowoczesnych Technologii w Krośnie"