ARCHIWUM 1999-2017

"Mechanik" ma własne samoloty

Krośnieński "Mechanik", który od kilku lat stawia na szkolenie lotnicze, ma już własne samoloty do szkolenia pilotażu. Baza szkoły wzbogaciła się także o symulator lotu.
Redakcja Portalu
"Mechanik" dysponuje czterema szybowcami i dwoma motoszybowcami

Blisko 10 lat temu pojawiła się idea, by Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Krośnie kształcił w zawodach lotniczych. Rozpoczęto wtedy starania, by szkoła stała się członkiem Centrum Kształcenia Operatorów "CEKSO", zrzeszającego najlepsze szkoły techniczne województwa podkarpackiego, szkolące dla Doliny Lotniczej. "Mechanik" dołączył do tego grona w 2005 roku.

To był pierwszy, ważny krok. Od tego czasu zmieniło się wiele. Przez lata "Mechanik" stał się miejscem dla największej edukacyjnej inwestycji w mieście - powstało tam Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej i Nowoczesnych Technologii składające się z kilkunastu nowych, wyposażonych w sprzęt najwyższej klasy pracowni i laboratoriów. Ostatnie zakupy to własne samoloty i symulator lotu.

Wnętrze symulatora

Projekt, który dzisiaj opiewa na ogromną kwotę blisko 24 mln zł, sprawił, że w żadnej szkole w kraju szkolenie lotnicze nie jest tak atrakcyjne - podkreśla Bogdan Adamski, dyrektor ZSP nr 3: - Podobnych szkół w Polsce jest dwanaście, ale żadna z nich nie ma takich warunków: laboratoria lotnicze w szkole, w pobliżu lotnisko i własne samoloty.

Własne samoloty to prawdziwy powód do dumy. Szkoła dysponuje czterema szybowcami, dwoma jednoosobowymi i dwoma dwuosobowymi. Ma też dwa ultralekkie samoloty typu Pipistrel Sinus, które łączą w sobie cechy szybowca i samolotu - jeśli pilot chce cieszyć się urokami szybowania, po prostu wyłącza silnik, w przypadku awarii, można szybować dłużej mając szansę na znalezienie miejsca do bezpiecznego lądowania awaryjnego. Samoloty te pozwalają wyszkolić się do licencji szybowcowej lub samolotowej.

Ultralekkie samoloty Pipistrel Sinus łączą w sobie cechy szybowca i samolotu

Mechanik dysponuje też tzw. trenażerem procedur lotniczo-nawigacyjnych czyli symulatorem. Urządzenie to, w zależności od konfiguracji, może symulować trzy typy samolotów: jednosilnikową Cessnę 172 i Pipera Arrow oraz dwusilnikowego Pipera Seneca. Za każdym razem kursant zasiada przed wiernie odwzorowanym kokpitem każdego z samolotów. Symulator pozwala ćwiczyć wszelkie procedury przedstartowe, technikę pilotażu, nawigację i komunikację radiową. Jedną z największych zalet symulatorów jest możliwość trenowania sytuacji awaryjnych - można pozbawić silnik mocy, uszkodzić klapy, radio, nawigację, poszczególne lub wszystkie instrumenty pokładowe, podwozie i wiele innych.

- Dzięki tym zakupom młodzież będzie w szkole poznawać budowę statków powietrznych, ich działanie, układ nawigacyjny, nauczy się przygotować je do lotu, uruchomić, wystartować, poruszać się w powietrzu w oparciu o nasz system nawigacji, wylądować, komunikować się z wieżą lotniczą - wylicza Adamski.

W symulatorze można trenować sytuacje awaryjne

Uczniowie lotniczych kierunków teorii uczą się w nowych pracowniach. Już poza szkołą, na lotnisku w Krośnie mają możliwość nauki pilotażu. - Uczniowie będą mogli ubiegać się o licencję pilota szybowcowego, turystycznego w drugiej klasie technikum - zapowiada Adamski. - To tak jak szkolimy kierowców. U nas uzyskują określony poziom wiedzy, a egzamin zdają w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. W przypadku szkolenia lotniczego, u nas i w oparciu o bazę szkoleniową Aeroklubu Podkarpackiego na lotnisku, piloci zyskają kompetencje i wiedzę. Absolwent takiego szkolenia zda egzamin państwowy przed Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

- W tej chwili szkolenie na poziomie pilota szybowcowego uczeń dostaje za darmo, będziemy to chcieli rozszerzyć do licencji pilota turystycznego - dodaje Adamski.

Baza szkoły wzbogaciła się o kilkanaście nowoczesnych pracowni

Chętni do nauki na kierunkach lotniczych są. - Przyjmujemy młodzież, która ma odpowiedni poziom wiedzy, umiejętności i kompetencje. Do punktów z egzaminu gimnazjalnego doliczamy punkty za przedmioty wcale nie łatwe: matematykę, fizykę, język angielski, który jest przydatny na poziomie kształcenia lotniczego, ponieważ wszystkie komendy są w tym języku - wylicza dyrektor ZSP nr 3.

Lotnicze kierunki w "Mechaniku" to: mechanik lotniczy, awionik, mechatronik.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 - 2013 pn. "Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej i Nowoczesnych Technologii w Krośnie"

ZOBACZ TEŻ W ARCHIWUM PORTALU
(red.), fot. (archiwum)