ZWYCZAJ

Dowcipy na Zielone Świątki. Tak było dawniej

Na mieszkańców i pracowników krośnieńskich instytucji w poniedziałkowy ranek (1.06) czekały nietypowe niespodzianki. Przy wejściach do budynków znajdowali makatki, czyli tkaniny z namalowanym rysunkiem i tekstem. Sprawcą psikusów okazało się Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej.
Redakcja Portalu
Etnocentrum przypomniało krośnianom o dawnym, ciekawym zwyczaju - robienia despetów
Etnocentrum

Jego pracownicy postanowili w ten sposób nawiązać do zwyczaju robienia tzw. despetów w wigilię Zielonych Świątek. – Makatki, które przygotowaliśmy, dawniej ozdabiały kuchnie naszych mam i babć – tłumaczy Ewa Bednarczyk-Strzok, kierownik placówki. – Widniejące na nich teksty nawiązywały do miejsca, w którym zostały podrzucone lub podawały dowcipne recepty np. na owocną pracę.

Makatki zawisły na drzwiach instytucji kultury i urzędu miasta
etnocentrum

I tak, pod Centrum Dziedzictwa Szkła czekała makatka z tekstem „Kto ten próg przestąpi, do szklanego domu wstąpi”. Na drzwiach BWA można było odczytać dobrą radę: „Kultury i chleba w biurze potrzeba”, a na wejściu do Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza zawisł obraz „Dobra gospodyni dom wesołym czyni”. Bramkę prowadzącą do Muzeum Rzemiosła ozdobiła makatka: „Gdzie ochota, tam robota”, natomiast Muzeum Podkarpackiego – „Życie w radości upływa, gdy miłość w nim rządzi prawdziwa”. Nietypowy obraz pojawił się również na drzwiach Urzędu Miasta Krosna – "Pilne ręce, twarz wesoła, sieją szczęście dookoła".

W mieście nie tylko zawisły makatki. Pomniki w centrum Krosna otrzymały kolorowe chusty
etnocentrum

Przystrojone barwnymi chustami zostały też pomniki upamiętniające zasłużonych mieszkańców Krosna i okolic. Robert Portius zyskał chustę w kolorowe pasy, która ozdobiła jego głowę, a czerwone apaszki otrzymali Ignacy Łukasiewicz i Mikołaj Kopernik.

CO ZNACZY "ROBIĆ NA DESPETY"?

Zwyczaj robienia „na despety” w okresie Zielonych Świątek na terenie dawnego województwa krośnieńskiego nie był szeroko rozpowszechniony. O jego lokalnym występowaniu opowiadają najstarsi mieszkańcy okolic Dukli i Żmigrodu. - W niektórych miejscowościach, kontynuowany jest do dziś – dodaje Ewa Bednarczyk-Strzok. - W całej Polsce natomiast, więc także i u nas, znane było robienie despetów w innych okresach roku, takich jak Wielkanoc, zapusty czy w Nowy Rok. Na Rzeszowszczyźnie też w Godnie Święta, czyli w okresie bożonarodzeniowym.