Od poniedziałku (20.04) rząd znosi ograniczenie dotyczące przemieszczania się w celach rekreacyjnych. Jednocześnie otwarte zostaną lasy (parki narodowe mogą nadal pozostać zamknięte). Dla wielu krośnian to okazja na wycieczkę np. w Beskid Niski. Mogą być jednak zdziwieni, gdy Rządowe Centrum Bezpieczeństwa przyśle im wiadomość o obowiązku 14-dniowej kwarantanny z powodu przekroczenia granicy.
Dzieje się tak wtedy, gdy telefon zaloguje się do stacji GSM zagranicznego operatora. W naszym przypadku słowackiego lub ukraińskiego. O takich sytuacjach alarmują mieszkańcy m.in. Barwinka, Zyndranowej czy Medyki. Alert RCB wysyłany jest niezależnie od tego, czy faktycznie przekroczyło się granicę.
Sprawa jest znana Straży Granicznej: - Dostajemy sygnały o takich SMS-ach od mieszkańców terenów przygranicznych. My żadnych konsekwencji nie wyciągamy, bo granicę można przekroczyć tylko na przejściu granicznym. To wiąże się obecnie także z odprawą sanitarną – mówi Elżbieta Pikor, rzecznik Bieszczadzkiego Odziału Straży Granicznej. - Każda osoba, która wjeżdża do Polski, podlega 14-dniowej kwarantannie domowej. Dane tej osoby wprowadzamy do elektronicznych baz danych i przekazujemy sanepidowi.
Dopiero w tym momencie osoby są zobowiązane do odbycia kwarantanny.
- Treść komunikatów oraz ich adresaci są definiowani przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa – bez udziału operatora – informuje Katarzyna Tajak-Pietrowska z biura prasowego Play i dodaje:
- Przypadki logowania się telefonów do sieci zagranicznych operatorów zdarzają się, mimo że użytkownicy znajdują się na terytorium RP. W takim wypadku jeśli osoba nie przekraczała granicy, a otrzymała takiego SMS-a, powinna go potraktować wyłącznie informacyjnie.
W wiadomości znajduje się także link do pobrania aplikacji "Kwarantanna domowa". Osoby, które nie przekraczały granicy, nie powinny jej pobierać. W przypadku zarejestrowania się w aplikacji byłyby traktowane jako osoby zobowiązane do przejścia kwarantanny.
Nie ma możliwości rezygnacji z otrzymywania alertów RCB, ale można wyeliminować niechciane logowanie telefonu do obcej sieci. Zaleca się wówczas wybranie swojej sieci na stałe w telefonie lub wyłączenie usługi roamingu poprzez kontakt z obsługą klienta.