Informacje o złej kondycji PBS pojawiały się od kilku miesięcy (cięcia etatów, skracanie godzin pracy banku), ale nikt nie spodziewał się takiego obrotu sprawy. Klienci o tym, że nie mogą skorzystać ze swoich kont, dowiedzieli się w dniu rozpoczęcia restrukturyzacji, często przy kasach w sklepach, gdzie nie mogli zapłacić za swoje zakupy.
Już od rana w krośnieńskim oddziale Banku przy ul. Tysiąclecia gromadziły się tłumy klientów. Czytali komunikat o przerwie technicznej, która potrwa do poniedziałku (20.01) włącznie. Jedni byli uspokojeni tym, że w komunikacie była mowa o gwarancji bezpieczeństwa oszczędności. Inni natomiast wyrażali ogromny niepokój i wzburzenie zaistniałą sytuacją.
- Wszystkie moje oszczędności mam na koncie, a w portfelu zostało mi dwa złote – mówi pani Zofia, mieszkanka Krosna, która jeszcze rano zdążyła zrobić zakupy i zapłacić za nie kartą. – Nie wiem, jak dożyję do wtorku.
- Jeszcze wczoraj byłam w Banku i na budynku nie wisiała żadna informacja. Dzisiaj dowiedziałam się o problemach od koleżanki, która nie mogła zapłacić za swoje zakupy. To jest zawłaszczenie naszych pieniędzy. Dobrze, że mąż ma konto w innym banku, bo na cztery dni zostałabym bez środków do życia – mówiła jedna z naszym Czytelniczek, która zadzwoniła do redakcji.
- Aktualna sytuacja w Banku bardzo mnie zaniepokoiła – dodaje Weronika, również klientka PBS. - Dowiedziałam się o niej od znajomych. Zdenerwował mnie fakt, że Bank nie poinformował mnie i swoich klientów o zaistniałej sytuacji i pozostawił bez środków do życia. Każdy klient powinien otrzymać przynajmniej informację sms.
Weronika nie nosi gotówki w portfelu i prawie zawsze płaci kartą, teraz musi pożyczyć pieniądze od znajomych, żeby kupić jedzenie. - Jest to niepoważne zachowanie. Podejrzewam, że większość klientów przeniesie swoje konta do innych banków, a we wtorek kolejki po wypłaty z konta będą bardzo długie.
Decyzję o przymusowej restrukturyzacji Bankowy Fundusz Gwarancyjny wydał 15 stycznia. Powodem jest zła sytuacja banku i widmo jego upadłości. Zarząd banku uległ rozwiązaniu, a kontrolę nad instytucją przejął Fundusz, który wyznaczył administratora. Został nim Paweł Małolepszy.
- W procesie restrukturyzacji nie informuje się nikogo wcześniej. Dlatego Bank nie mógł o tym poinformować klientów, bo nie znał decyzji Funduszu. My też nie mogliśmy poinformować, bo byliśmy zobowiązani, aby utrzymać to w tajemnicy - tłumaczy Filip Dutkowski, rzecznik BFG.
Restrukturyzacja odbywa się z pomocą banku pomostowego, którym jest Bank Nowy BFG S.A. o kapitale 100 mln zł. Dla bezpieczeństwa to do tej instytucji zostanie przeniesiona część PBS, która obejmuje m.in. wszystkie depozyty klientów detalicznych, mikrofirm oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Dla dotychczasowych klientów rachunki, jak i oszczędności pozostaną na niezmienionych zasadach.
z powodu restrukturyzacji nastąpiła kilkudniowa przerwa techniczna w serwisach bankowości internetowej i mobilnej oraz w oddziałach banku, nie działają karty i bankomaty PBS
po restrukturyzacji klienci będą mieli dostęp do wszystkich swoich oszczędności, będą mogli korzystać z kont internetowych, aplikacji mobilnych, bankomatów i kart,
lokalizacje oddziałów, ich godziny otwarcia oraz loginy i hasła do bankowości elektronicznej zostaną bez zmian,
klienci indywidualni, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, mikrofirmy, małe i średnie przedsiębiorstwa zachowają swoje środki w całości. Wyjątek to niezaksięgowane na koncie odsetki od kwot przekraczających limit gwarancji BFG,
do nowej instytucji są przenoszone również kredyty.
Wznowienie działalności planowane jest na wtorek (21.01).
udziały członkowskie w PBS i jego obligacje zostały umorzone,
część depozytów jednostek samorządu terytorialnego, dużych firm i innych podmiotów nieobjętych gwarancjami zostaje w banku w restrukturyzacji w celu pokrycia strat i zostanie finalnie utracona, aby pokryć straty i zaangażować środki Funduszu,
depozyty do wysokości równowartości 100 tys. euro są niezmiennie gwarantowane przez BFG,
PBS zostanie podzielony - większość jego majątku i zobowiązań, a także klienci i pracownicy, będzie przeniesiona do nowej instytucji – Banku Nowego BFG S.A., który gwarantuje kontynuację jego działalności,
celem BFG jest sprzedaż Banku Nowego BFG S.A., czyli części byłego PBS, innemu bankowi lub grupie banków.