samorząd

Urzędnicy wypunktowani. Czy wpłynie to na jakość ich pracy?

Prezydent Krosna wprowadza ocenę pracy i realizacji zadań przez pracowników Urzędu Miasta. Co miesiąc Piotr Przytocki oraz jego zastępcy będą otrzymywać przez specjalny system informatyczny ocenę urzędników przeprowadzoną w kilkunastu kategoriach.
Damian Krzanowski
Prezydent wprowadził procedurę szczegółowej oceny urzędników
Adrian Krzanowski

Prezydent Krosna Piotr Przytocki wydał zarządzenie nr 1499/22 w sprawie ustalenia comiesięcznej oceny realizacji zadań przez pracowników Urzędu. Rozporządzenie zostało podpisane 25 marca, ale będzie działać wstecz, od 1 stycznia 2022. 

Oceny urzędników będą dokonywać naczelnicy wydziałów. Będą mieli na to czas do 10. dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy. Tak jak w przypadku wypłat. System informatyczny tworzy raport dla prezydenta, jego zastępców oraz sekretarza i skarbnika miasta. W załączniku do zarządzenia określono kryteria oceny i ilość punktów, jakie pracownicy wydziałów mogą zdobyć.

W ciągu miesiąca można zdobyć od 0 do 3 punktów w takich kategoriach jak: 

Są też jednak kryteria szczególnie wysoko punktowane, to "obciążenie stanowiska" (za nadmierne obciążenie można otrzymać nawet 27 pkt.) oraz "szczególne osiągnięcia pracownika" (100 pkt.).

Urząd Miasta przy ul. Lwowskiej w Krośnie
adrian krzanowski

Aby naczelnicy nie mieli problemów z odpowiednią interpretacją poszczególnych cech i umiejętności pracownika, zastosowano bardziej opisowe definicje i opisy zachowań:

Zero punktów urzędnik może dostać, gdy m.in: 

Wzorowy pracownik to taki, który: 

- Nie można porównywać jednego wydziału do drugiego. Każdy zajmuje się czymś innym: prostymi lub bardziej skomplikowanymi zadaniami. W części wydziałów petenci są zadowoleni z obsługi, w innych ze względu na trudne sprawy zdarzają się skargi. Dlatego niektórzy pracownicy zawsze będą negatywnie odbierani - komentuje anonimowo jeden z urzędników. - Naczelnicy czasami mają ciężki orzech do zgryzienia.

Taka ocena pracowników Urzędu Miasta to jednak niezupełna nowość, pierwsze rozporządzenie w tej sprawie zostało wprowadzone w maju 2021. Wtedy było to robione "ręcznie" na formularzu, w którym było tylko 6 kryteriów, bez szczegółowych opisów. Punktacja była inna, a uzasadnienie przyznanych punktów naczelnicy musieli wpisywać ręcznie.