NIEBEZPIECZEŃSTWO

Kontrola przejazdu kolejowego. Czy będzie zmiana organizacji ruchu?

Na skrzyżowaniu ulic: Czajkowskiego, Jagiellońskiej i Pużaka dojdzie najprawdopodobniej do zmiany organizacji ruchu. Obecnie jest tam niewielkie rondo. To efekt kontroli inspektorów Urzędu Transportu Kolejowego, którzy skontrolowali bezpieczeństwo na pobliskim przejeździe kolejowym.
Damian Krzanowski
Częsta sytuacja, samochód w niebezpiecznym miejscu oczekuje na włączenie się do ruchu
Google Street View

Rondo na zbiegu ulic Czajkowskiego, Pużaka i Jagiellońskiej  powstało dokładnie 4 lata temu. W tym czasie występowały różne jego warianty. Od wymalowanego białego koła na drodze, aż do różnego rodzaju nakładek gumowych, które prędzej, czy później ulegały zniszczeniu.  

Problemem stało się też jego usytuowanie w pobliżu przejazdu kolejowego. Jadąc ulicą Czajkowskiego od Alcatrazu w stronę Majstra, przejeżdżamy przez przejazd kolejowy, gdzie tuż po jego przejechaniu trzeba się zatrzymać przed wjazdem na rondo. Auto, które się tam zatrzymuje, musi stanąć w obrębie przejazdu, na samych torach lub pod samymi rogatkami.

Dostajemy informacje od czytelników o niebezpiecznych sytuacjach, które mają tam miejsce. - Czasami trzeba zatrzymać się na torach, bo nie ma innej możliwości. Jego usytuowanie stwarza zagrożenie - informują czytelnicy.

Ruch okrężny na tym skrzyżowaniu obowiązuje od sierpnia 2015
damian krzanowski

Kwestie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami i ich usytuowanie, a także warunki techniczne użytkowania tych skrzyżowań, regulują przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Zapytaliśmy Urząd Transportu Kolejowego, czy takie umiejscowienie ronda jest prawidłowe i czy jest ono w odpowiedniej odległości od przejazdu kolejowego.

Przejazd kolejowo-drogowy projektuje się tak, aby najbliższy zakręt znajdował się w odległości co najmniej 6 m od toru kolejowego.

Z informacji, jaką przesłał do nas rzecznik UTK, czytamy, że powstałe na tym skrzyżowaniu rondo powoduje, że obowiązujące na nim zasady ruchu drogowego, wymuszają postój pojazdów drogowych bezpośrednio na pomoście przejazdu. Może to np. uniemożliwić zamknięcie rogatek przez dróżnika.

Inspektorzy stwierdzili, że przejazd nie spełnia warunków technicznych wskazanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju.

 - W wyniku kontroli wydana została decyzja administracyjna o ograniczeniu eksploatacyjnym na przejeździe. Pociągi muszą zwolnić w tym miejscu do 40 km/h. Do dyspozycji dróżnika jest również radiotelefon umożliwiający nadanie sygnału alarmowego i w razie zagrożenia, może zatrzymać wszystkie pociągi w zasięgu działania swojego urządzenia radiołączności - informuje Tomasz Frankowski z Biura Prasowego UTK.

Urząd Miasta w Krośnie, czyli zarządca drogi poinformował Urząd Transportu Kolejowego, że przywróci poprzednią organizację ruchu lub opracuje nową, która będzie uwzględniała pierwszeństwo przejazdu ulicą Czajkowskiego. 

- Podjęto działania zmierzające do opracowania nowego projektu stałej organizacji ruchu, który w istniejącym układzie drogowym będzie uwzględniał sugestie Urzędu Transportu Kolejowego - informuje Joanna Sowa, rzecznik magistratu. - Dotychczasowe rozwiązanie tj. mini rondo zostało wykonane w oparciu o projekt, który uzyskał wymagane przepisami opinie i zatwierdzenia - dodaje.