19 lutego magistrat ogłosił wyniki przetargu na zakup 22 autobusów dla MKS. Spółka musiała zainwestować w nowe pojazdy, ponieważ około połowę jej floty stanowią wysłużone autosany, delikatnie mówiąc, mało przyjazne dla środowiska.
Dzięki unijnemu dofinansowaniu na ulice Krosna do końca października wyjechać ma 11 autobusów hybrydowych marki Volvo, 8 spalinowych autosanów oraz 2 pojazdy klasy mini marki MMI, także spalinowe.
Ich łączny koszt to nieco ponad 30 mln zł.
Najbardziej zaawansowane technologicznie jest Volvo 7900 Hybrid. – To nowoczesne i ekologiczne autobusy z napędem hybrydowym elektryczno-spalinowym, który bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim. Energia elektryczna wykorzystwana jest podczas ruszania i postojów na przystankach. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h, układ przełącza się zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, więc dodatkowa infrastruktura nie jest wymagana – opisuje Małgorzata Dyrda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Największą korzyścią jest mniejsze zużycie paliwa, o 30-40 proc. Pojazdy są także bardziej przyjazne dla środowiska, emitując do 50 proc. mniej spalin niż analogiczne autobusy z silnikiem diesla. Są przy tym znacznie cichsze.
Pozostałe autobusy, które zamówiono do Krosna – Autosan SanCity 10LF oraz MMI Iveco 72C Urby – napędzane są wyłącznie silnikami diesla. Mimo że zarówno producenci jak i magistrat zapewniają o spełnieniu rygorystycznych norm emisji spalin (EURO 6), nie da się ukryć, że w kwestii ekonomii i ekologii obydwie marki wypadają na tle volvo mniej korzystnie.
Co więcej, w ofercie szwedzkiego producenta są autobusy jeszcze bardziej zaawansowane – modele 7900 Electric Hybrid, ze zdecydowanie większym udziałem napędu elektrycznego, oraz w pełni elektryczny 7900 Electric. Podobne rozwiązania stosowane są również przez inne firmy. Dlaczego inwestując na długie lata Miasto postawiło na pojazdy z silnikami spalinowymi, zwłaszcza że projekt w ramach którego zamówiono autobusy, miał na celu "rozwój transportu niskoemisyjnego"?
- Na etapie przygotowania założeń projektowych brano pod uwagę wiele wariantów jego realizacji. Przeanalizowało m.in. kwestie zakupu pojazdów z napędem elektrycznym lub z napędem elektryczno-hybrydowym. Jednakże okazało się, że autobusy o tych rodzajach napędu występują w długościach co najmniej 12 m, co na warunki naszego miasta jest rozwiązaniem niemożliwym do przyjęcia (Volvo 7900 ma długość 10,5 m – red.) – odpowiada Joanna Sowa, rzecznik Urzędu Miasta Krosna.
Istotna była również cena. Szacunkowy koszt autobusu z napędem elektrycznym wynosi około 2,2 mln zł netto, a ceny elektrycznej hybrydy zaczynają się od 1,85 mln zł netto za sztukę. Za 11 autobusów elektryczno-spalinowych Miasto zapłaci natomiast około 19,4 mln zł brutto.
Warunki terenowe to kolejny aspekt, który wzięto pod uwagę. - Zdecydowana większość linii komunikacyjnych obejmuje swoim zasięgiem nie tylko Krosno, ale i gminy tworzące Miejski Obszar Funkcjonalny, co sprawia, że autobusy kursują na stosunkowo długich trasach i w zróżnicowanym terenie. Rozkłady jazdy na poszczególnych liniach zostały tak ułożone, aby użycie taboru było maksymalnie zoptymalizowane, co utrudniało by ewentualne ładowanie autobusów elektrycznych w trakcie realizacji przewozów – wyjaśnia Joanna Sowa.
Uznano jednocześnie, że MKS nie dysponuje zapleczem technicznym, przystosowanym do obsługi pojazdów elektrycznych. Co więcej, oprócz zakupu autobusów, niezbędna byłaby inwestycja w punkty doładowania napędu elektrycznego, zlokalizowane na części przystanków.
Pojawiła się jednak szansa, że w Krośnie pojawią się autobusy w pełni elektryczne. W czerwcu ubiegłego roku magistrat podpisał porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju o wspólnej realizacji Programu Bezemisyjnego Transportu Miejskiego. Zakłada on m.in. opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów elektrycznych dla 26 miast w Polsce. W styczniu br. ogłoszono przetarg na to zadanie.
Na razie szczegółowa specyfikacja, cena oraz wysokość dofinansowania przy zakupie nie są znane. - Termin zakończenia postępowania zależy przede wszystkim od przedstawionych przez potencjalnych wykonawców projektów autobusów elektrycznych. Mają to być całkowicie bezemisyjne pojazdy klasy MIDI, MAXI i MEGA, z czego Krosno zadeklarowało, że zakupi 8 pojazdów klasy MIDI, o długości ok. 10 m, pod warunkiem zapewnienia minimalnego dofinansowania na poziomie 60 proc. - informuje Joanna Sowa.
Czytaj też: