Lotnisko

Air-taxi doleci z Krosna nawet do Barcelony

Można już zamówić taksówkę powietrzną z Krosna. Samoloty zabiorą pasażerów nie tylko do Warszawy czy Gdańska, ale także do Chorwacji, Włoch lub Hiszpanii. Lot nie będzie tani, za to bardzo komfortowy.
Dawid Iwaniec
Świadcząca usługi powietrznej taksówki firma Royal-Star Aero liczy, że w Krośnie znajdzie przede wszystkim klientów biznesowych
Mateusz Świerk (EPKR Spotters)

Uruchomienie usługi air-taxi z Krosna potwierdziła firma Royal-Star Aero, mielecki przewoźnik specjalizujący się w lotach czarterowo-biznesowych. Flota, którą dysponuje, to komfortowe maszyny, zabierające na pokład do kilku osób.

Włączenie krośnieńskiego lotniska do listy operacyjnej przewoźnika możliwe było dzięki modernizacji obiektu - budowie utwardzonego i oświetlonego pasa startowego. Powietrzne taksówki, które będą obsługiwać nasze miasto, to przede wszystkim Piper Seneca, w którym podróżować mogą maksymalnie trzy osoby, oraz Beechcraft King Air, zabierający na pokład do pięciu pasażerów.

Tomasz Pawełek, wiceprezes Royal-Star Aero, uprzedza, że oferta kierowana jest przede wszystkim do biznesmenów, którzy cenią sobie komfort, a przede wszystkim czas. - Chodzi o osoby, które stać na to, aby to samolot dopasował się do ich potrzeb, a nie one do niego. Łatwo się domyślić, że usługa nie jest tania - mówi.

Flota, którą dysponuje przewoźnik, to niewielkie, ale komfortowe samoloty
Royal-Star Aero

Dla przykładu oblicza koszty wynajmu maszyny, która poleci z Krosna do Gdańska. Cena mniejszego samolotu - Pipera - to około 2600 euro za lot w obie strony. Podróż w  jedną stronę trwałaby niecałe 2,5 godziny. Wynajem większego, bardziej komfortowego i szybszego (lot krótszy o mniej więcej godzinę) Beechcrafta, wyniósłby około 4500 euro.

Lista kierunków nie ogranicza się do lotnisk położonych w Polsce. - Zasięg operacyjny naszych samolotów wynosi 2,5 tys. km, co pozwala dolecieć m.in. do Chorwacji, Włoch, Hiszpanii, Szwecji czy Norwegii. Najdłuższe podróże trwają do 5 godzin - opowiada wiceprezes Pawełek.

Przewoźnik jest przekonany, że w Krośnie i w okolicach znajdą się klienci, którzy korzystać będą z jego usług. - Zapotrzebowanie na air-taxi rośnie z roku na rok. Mamy już grono stałych klientów, latających z Rzeszowa, mieszkających jednak bliżej Krosna. Będziemy się starać ich zachęcić, aby wybrali lot właśnie stamtąd. Oczywiście, jeśli pozwolą na to warunki, ponieważ jedynym ograniczeniem w wykonywaniu operacji na tym lotnisku jest pogoda. Obiekt nie posiada bowiem systemów nawigacyjnych, umożliwiających lądowanie w warunkach ograniczonej widoczności - zastrzega.

Koszty lotu są spore, ale wygoda kosztuje, tłumaczy Tomasz Pawełek
Royal-star aero

Zapewnia jednocześnie, że jeśli warunki są dobre, w nagłym przypadku firma jest w stanie podstawić samolot do Krosna w ciągu maksymalnie dwóch godzin, zazwyczaj w ciągu godziny, a następnie w niecałą godzinę dolecieć do Warszawy.

Awaryjne sytuacje to zresztą dość częsty powód wyboru air-taxi, nie tylko przez osoby zamożne. W sezonie zimowym i letnim samoloty regularnie podróżują do zagranicznych kurortów. - Koszty leczenia za granicą bywają tak duże, że bardziej opłaca się wynająć samolot, który przetrasportuje poszkodowanego do kraju. W tym przypadku mógłby wrócić bezpośrednio do Krosna - tłumaczy Tomasz Pawełek.

Oprócz usługi air-taxi firma posiada także szkołę lotniczą i zapowiada, że od przyszłego roku zwiększy liczbę lotów szkoleniowych do Krosna. Kandydaci na pilotów ćwiczyć będą m.in. lądowanie po zmroku.